Andlig frihet

Upptagenheten och stress. Det är det största hindret för kristnas andliga tillväxt. Det visar ?The Obstacle to Growth Survey? ? en världsvid undersökning som nyligen presenterats.

Det är egentligen inte en religös fråga Dagen beskriver.

För mycket yttre stimulans gör att människan har svårt att lyssna på sig själv. De inre processerna i människan som jag inte skall diskutera nu behöver sin egen tid. Är man icke troende så bortfaller de religösa begreppen som ande, själ osv. Men lyssnar vi inte in oss själva blir vi bara en meningslös konsument.

Det är intressant att fundera över hur en troende gör när han/hon lyssnat in sig själv. Tror man på en själ får väl själen koppla upp till någon större enhet anden. Saknar man både själ och "vet" att det inte existerar någon ande så finns inget att koppla upp till. Då kopplar jag av.

"Friheten från media är ljuv musik"som jag skrivit tidigare om på min blogg beskriver nog samma situation som dagens artikel behandlar men på ett mycket mer jordnära sätt.

Men vi står nog alla inför samma verklighet och de förändringar som skett sedan 50-talet är inte bara ett hot mot andligheten utan som jag ser det mot mänskligheten. Samhällets stress är ett livsmiljöhot direkt riktat mot oss själva, med eller utan själ och/eller ande.

Kommentarer
Postat av: Malin

För det första; vad är andlig egentligen? Jag greppar och håller med dig i att "finns det inget att koppla upp mot så kopplar man av..." (Smart vinkling förresten)Men det förutsätter ju i såna fall att det är ett redan tillhandahållet system som man typ förväntas koppla upp mot. Är inte själva andemeningen med en själ och en ande/anda att den är min alldeles egen unika sammansättning och upplevelse av själv???
För det andra; vad var det som var så jävla bra på 50-talet? Som kvinna är jag hellre andefattig, själslös och utbränd på 2000-talet än hunsad, förtryckt och hycklande kristen på 50-talet!!!
Jag vill hävda att jag har mer andlig frihet nu än vad jag hade haft om jag hade levt på 50-talet. Sen må denna frihet vara ett hot mot mänskligheten (vad nu det är för något) men jag lever i alla fall till skillnad från självmordsbombarna i Irak.
Sug på den du =)

2007-08-15 @ 23:44:22
Postat av: Björn Wadström

Malin må ha missat rock & rollens intåg på 50-talet men det var väl då mor & far hade kul ;-)
Ett sätt att förklara varför det uppstår väpnade konflikter är kontrollen över mark och naturtillgångar. Olja är en sådan naturtillgång vi blivit beroende av sedan 50-talet. Ett inte för djärvt antagande är att áktuella samhällskaos, med vapen istället för samtal, typ Somalia och Irak uppstått ur vårt oljeberoende. Slicka i dig den du Malin =)

2007-08-16 @ 01:08:04
Postat av: Malin

Ok, jag har verkligen försökt men jag får inte kopplingen att anta en slickvänlig konsistens hur mycket jag än mixar begreppen andlig frihet, stress, väpnad konflikt och oljeberoende...
Oavsett konfliktens organisatoriska förklaring; är inte den individuella meningen med konflikten just att hävda sin andliga frihet?

2007-08-16 @ 15:15:34
Postat av: Björn Wadström

Jo Malin Irak var det du som tog upp därav kopplingen. Vad själ och ande är hoppar jag som sagt över i detta inlägg. Jag använder ett ord som heter med-vet-ande istf. begreppet själ och ande ;-)
Konflikt ja...i ena änden finns kärleken i den andra våld och döden. Sam-talet är den konstuktiva vägen då två fria skall hitta frihetens gräns.
Kvinnligt perspektiv kan jag tyvärr inte ge på historien men en bra fråga jag brukar ställa när någon vet hur det var historiskt. Hur vet du det? Var du där?

2007-08-16 @ 17:35:37
Postat av: Malin

Var du där eller?
Börjar du bli varm än?

2007-08-16 @ 18:43:28
Postat av: Björn Wadström

Ett är mycket surr så jag kopplar av nu ;-)

2007-08-16 @ 21:13:20
Postat av: Malin

Toppen! Då har jag uppnått mitt mål! Då vet du nu hur det känns när någon "surrat" bort en...

2007-08-16 @ 21:24:40
Postat av: Björn Wadström

Avkopplande ;-)

2007-08-16 @ 21:59:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se