Fri att ge

Om jag - vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det, lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera. 
Ja så långt Søren Kierkegaard

Miljöpartiet reagerar mot bristen på dialog med mottagarländer.
- Det är också tveksamt att använda biståndsmedel till EU-integration. Det måste vara en felprioritering eftersom det torde vara en uppgift för EU och betalas av EU.

Jag har en synpunkt och det är att ställa villkor för bistånd som att mottagaren måste bli kristen, demokrat eller köpa våra industriprodukter är contraproduktivt. Så moderat snack om effektivitet är kvalificerat skitsnack för att dölja vad det egentligen handlar om.

Våra handelshinder i form av Eu skapar fattigdom i andra länder. Historien allt från Afrikas slavhandel och framåt är det som har gjort oss rika och andra fattiga.

Allt bistånd länder emellan bör samlas hos FN för en samordnad global insats. 

Sverige har bra relationer med många fattiga länder och deras folk. De relationerna är en bra grund för att bistå andra.  De ekonomiska medel Sverige ger som bistånd är en "gåva" från varje svensk. Det kan inte vara ok att använda dessa kollektivt ihopsamlade medel utan att föra en öppen dialog med samtliga partier, mottagarländer och biståndsorganisationer.


De egoistiska partiernas representanter vill nog egentligen ta bort allt bistånd och sänka skatten för Sveriges medborgare.   Vi får nog ta och följa utvecklingen av svensk bistånd så att det inte blir ett sätt för Borg & Co att lösa interna budgetproblem.
Det som för en moderattant är en budgetfråga betyder liv eller död för många barn på vårt runda klot. Det är orimligt att en dam kan får sitta på sin kammare och besluta om andras frihet  efter eget godtycke.

Avslutar med en liten sång i repris..........


Kommentarer
Postat av: Christina W

Utan åsikter i övrigt...i alla fall här och nu så vill jag bara tacka dig för stroferna från Kierkkegaard. Av skäl jag inte kan gå in på var det exakt vad jag behövde just nu.

2007-08-27 @ 20:36:39
URL: http://godmat.webblogg.se
Postat av: Malin

Japp, helt rätt! Bättre att skattepengarna fortsätter att gå till dom som verkligen behöver dom stället för att riskera att hamna i händerna på ytterligare någon mindre vetande politiker som bygger någon meningslös myndighet som i sin tur tillsätter någon outbildad verksamhetschef med hybris som i slutändan bara skall sko sig själv och sitt uppblåsta ego....

2007-08-29 @ 21:08:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se