Frihet för nästan alla

Frihet för nästan alla skriver expressen. Dagen tar upp sjukskrivning vid diffusa svårigheter eller diagnoser. Jag har som jag skrivit tidigare under mitt arbete som socialarbetare under mer än 25 år träffat många människor. Det diffusa är svårt att arbeta med. Vi skapar oss bilder av vad det är som är annorlunda med den människan vi möter.

Jag skall inte ta upp i det här inlägget om vad som händer med individer när de får vandra runt mellan social - arbetsförmedling - försäkringskassa för att få ekonomiska medel till sitt liv. Jag kommer heller inte att skriva om det politiska ordet arbetslinjen. Jag kommer inte idag att skriva om ideologier kring skattesystemet som drivkraft till ekonomiska bedömningar av sjukdom. Allt det här kommer jag att återkomma till i några inlägg under hösten.

Det jag vill fokusera på nu är det diffusa. Den dagen jag förstod vad autism är så blev mycket av det sociala arbetet enklare. Jag förstod vad det var jag mött så många gånger i mitt arbetsliv som var diffust. På min privata hemsida har jag lagt upp några länkar till bra sidor om Autism .

Neuropsykiatri är ett skumt ord, men det är det vi har, är egentligen ett biologiskt perspektiv på hjärnan. Hur fungerar hjärnan egentligen. Hur påverkas vårt nervsystem. Hur får vi våra beteenden. Mängder av frågor klarnar med det perspektivet. Det går alltså att diagnostisera. Men, och här kommer en poäng och det är att autism är livslångt. Behandlingen är att anpassa omvärlden så att det möjliggörs en inlärning. Vi har en lagstiftning för att garantera t.ex. personer med Autism rätt stöd. Utbrändhet som är ett mycket märkligt ord skulle kunna beskrivas som att individen utsätts för så mycket yttre belastning att personen får värk. Det enda som hjälper vi överbelastning är avlastning. Vila eller tid att återhämta. Autism ställer krav på anpassningen från omvärlden. Autism ställer krav på dig och mig att bemöta en människa som vi själva vill bli bemötta. Temposänkning tid till att bearbeta intrycken osv. är viktiga ledord. Rätten att få utbildning och arbete på sina villkor verkar vara svårt för samhället att förstå.

I Nyköping där jag bor börjar det gå upp ett ljus här och var i samhällsmaskineriet inför det annorlunda diffusa. Genom föreningen Autism och många andra försöker vi sprida information. Så snälla! läs på lite om autism så kanske du kan se någon diffus eller annorlunda situation med nya ögon.

När en lärare börjar se något annorlunda, det diffusa och efter mycket övervägande kommer fram till att det kan nog vara Autism så inträder väntan på diagnostiserande. Ett barn eller ungdom kan få vänta i över två år på utredning. Ja ni läste rätt I Nyköping är kön så lång. Är man vuxen skulle jag vilja säga lite tillspetsat att man förlorar rätten till utredning och diagnos då man hamnar inom själavården. 

Nu kommer det ett avsnitt som jag gärna vill ha kristna eller religiösa perspektiv på. Jag menar att den psykiatri som inte är neuropsykiatrin i stort sätt är religiös. Den grundar sig på en tro om själ och därmed själavård. Är det rimligt att ha en sjukvård som grundar sig på tro och inte vetenskap...och vad blir konsekvenserna... 

För tydlighetens skull får jag markera att i mitt sätt att se verkligheten finns det ingen skapare eller själ och det ger självklart nya frågeställningar om vad medvetandet då är.

Det är upprörande, att en unge som lyckats få en diagnos i Stockholm sedan skall kunna förvägras den rätt ungen har!  Det är ju märkligt, att läkarvetenskapen i övrigt får stå tillbaka för ekonomer och byråkrater när det gäller försäkringskassans bedömningar.

Ta reda på vad det diffusa är, använd kunskap och vetenskap. Respektera det annorlunda.
 
Den skrämmande sanningen för många av er läsare som tror ni är normala, är att alla människor är annorlunda. Att hjälpa en bror eller syster som har det lite krångligt med det samhälle vi byggt upp borde vara självklart.

Vad är det annars att vara människa?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se