Friheten att betala

SvD skriver idag Frivilliga miljöavgifter fiasko bland resenärer.

Jag har en lite annan åsikt om det är ett fiasko eller ej.

Flyg är idag det sämsta transportsättet ur miljösynpunkt. Flygbolagen måste som alla andra betala för flygbränslets negativa miljöpåverkan genom bränsle- och koldioxidskatter, krav som också ska ställas på hela det internationella transportsystemet. Så formulerar sig miljöpartiet, men vi kan nog inte förvänta oss att nuvarande regering tar några omedelbara beslut.

Individen, dvs jag och du har alltid ett eget val. Vi kan väl kalla det för marknadskraft  för enkelhetens skull.
Jag menar att det är alldeles utmärkt att flyg och resebolagen ger oss en möjlighet att välja själva. Kanske kan vi hoppas att de förenklar systemet lite framöver.

Marknaden är ibland lite seg och individen gör nog vanligen en kortsiktig ekonomisk kalkyl. Jag är helt övertygad om att fler och fler kommer att välja en frivillig avgift. Vi vill nog alla ha någonstan att resa och den insikten om vår Planet och konsekvenserna av klimatförändringen ökar. Det vi som kunder och konsumenter kan efterfråga är om det bolag vi handlar med eller av, betalar sina miljöavgifter för affärsresor. Det kan också vara ett bra argument i reklamen för de företag som vill framstå som miljövänliga. Finns det redan nu något företag som gör det? Blogga eller maila mig så skall jag sprida företagsnamnet.

Jag vill passa på och förtydliga att flyg är viktigt även för miljöpartister, men vi behöver först en teknikutveckling till andra motorer och bränslen. Det pågår teknikutveckling men även här tar det tid. Transferera gärna miljöavgifterna till just de företag som aktivt arbetar för en hållbar flygtrafik.

Frivilliga avgifter är bra!

Kommentarer
Postat av: Rikard

Men kom igen nu... Om det är frivilligt är det ju inte marknadskrafterna som styr. En marknad defineras av priset, dvs punkten den där utbud och efterfrågan möts. Ingen köper frivilligt för ett högre pris än nödvändigt, och ingen säljer heller billigare än nödvändigt. Det är därför frivilliga avgifter INTE kommer att funka i en marknadsekonomi. Om vi ska använda marknaden till att få flyget att betala för sina utsläpp måste flygets verkliga samhällskostnader internaliseras i priset. Allt annat är humbug.

2007-08-07 @ 22:42:27
Postat av: Björn Wadström

Du har inte tänkt färdigt Rickard. Efterfrågan som du nämner innehåller vadå? Jo transporten till ett så billigt och effektivt sätt som möjligt. Så långt har du nog rätt. Men en del väljer dyrare resor för att det ingår service de vill ha t.ex. En del företag sluter avtal med på lite andra grunder än billigt. Den del i marknaden som är efterfrågan styrs av det val konsumenten eller beställaren gör. Mode är väl ett bra exempel på en sådan faktor som styr efterfrågan. När det gäller miljö och flyg så är jag övertygad om att det också kommer in i konsumentens val. Nästa gång jag flyger och det blir med lågprisflyget från Nyköping 2 kronor tur och retur Rom så kommer jag att betala en miljöavgift frivilligt. Det är inte svårare än att jag köper den något dyrare ekologiska mjölken. Vi är alla fria att göra våra val. Jag skall ta ett annat transportexempel för att beskriva hur det fria valet ibland får ett oväntat resultat. Ibland när jag skall till Stockholm på något möte så väljer jag bilen istället för tåget. Dörr till dörr och jag får med mig datorer osv. När jag närmar mig Stockholm ångrar jag mitt fria val. Det var nämligen så att 50.000 personer till hade gjort samma fria val. Tvärstopp i trafiken och jag missar mötet. Många av oss som är miljöengagerade har redan förstått vad som händer med Planeten. Det kommer att ta tvärstopp på en hel mängd områden. Alltså när man upptäcker konsekvensen av sitt val så fungerar människan så finurligt att hon lär sig. Jag tror inte heller att vi inom en omedelbar framtid kommer upp inågra svindlande volymer av frivillig avgift. Men jag kommer att leta efter företag som betalar miljöavgiften för sin personal. kan jag välja så kommer jag att upphandla eller köpa av dessa företag. Så för att avsluta denna långa utläggningen. Marknadskraften är inget mystiskt naturfenomen. Marknadskraften är ditt och mitt fria val.

2007-08-08 @ 00:32:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se