Kvinnans frihet

En av de klokaste besluten Miljöpartiet tagit var när partiet beslutade om att inte ha en ledare utan två språkrör. En man och en kvinna. Jag läste att vänsterpartiet håller på och diskuterar att inför samma ordning. Det goda exemplet sprider sig.

När jag en gång i tiden arbetade fackligt för SKTF fick jag klart för mig att en kvinna har lägre lön en man för samma arbete. Tror det skilde 10% i lön då. Den andra olikheten var att det var fler män som kunde klättra till en högre befattning och därmed lönenivå. Den tredje olikheten var att löneläget i yrken dominerade av män var det högre lön än i yrken som dominerades av kvinnor. Det är märkligt hur detta får fortgå utan att vi människor ändrar på den ordningen. Men det är nog så att det är inbyggt i strukturerna. Kulturen inklusive språket upprätthåller den här ordningen. I vems intresse kan jag undra. Vem tjänar på den här ordningen?

Människan är ju ett däggdjur det också oavsett om en del av oss tror något annat. Jag var hemma hos min svåger idag och tittade på alla valpar hans dobbermantik fått. Det var fem grabbar och nio tjejer tror jag. De där fem grabbarna knuffade sig hela tiden fram till möljkmagasinen. Svågern förstod nog detta efter femtio år som uppfödare. Han lyfte hela tiden bort grabbarna så att tjejerna skulle få äta. Det kanske ändå finns, i alla fall hos hundar, något som behöver hållas tillbaka för att alla skall leva. Kvotering av löneutrymmet kanske är den enda vägen för lika ekonomisk möjlighet för man och kvinna på arbetsmarknaden.

Sexuell frihet kanske inte är så mycket att orda om. HBT är för mig en lite uttjatad fråga. Det är väl upp till var och en hur de vill leva och med vem de vill leva. Den friheten har varje människa. En sida är ändå människohandeln. Främst handlar det om att kvinnor men även barn säljs på den fria marknaden. Är det något som är en strukturell lögn så är det just ordet den fria marknaden. En faktor är givetvis fattigdom i några av Jordens länder. Men det är en strukturell fråga i allra högsta grad. När är vi beredda att låta människor i andra länder få ekonomisk frihet. Nu är vi i full färd att bygga upp nya hinder genom att bygga en eustat. Det enda syftet den staten har är just att skydda den fria marknaden i Europa från andra länder utanför Europa.  Ja frågan om kvinnans frihet är i högsta grad en global fråga.

Men hur man än vrider på frågan så är nog det enkla svaret att människans kön har betydelse för hur livet gestaltar sig för individen. Det är nog inte så enkelt som att säga att en ung pojke och en ung flicka har samma frihet och möjlighet i livet.  Men strukturer och ordningar ändras över tid. Jag kanske inte skall vara överdrivet positiv, men nog tänker unga människor annorlunda än i min generation. Frågan är mycket komplex men min fråga är enkel.

Vem tjänar på att kvinnans frihet förtrycks?

Kommentarer
Postat av: Anonym

männen? iaf ekonimiskt

2007-08-03 @ 21:43:05
Postat av: Björn Wadström

Jag delar inte den synpunkten. Männen är ingen vinnare av den ordningen. En manligt vårdbiträde har samma usla lön som ett kvinnligt när han jobbar i ett kvinnodominerat yrke.

2007-08-05 @ 15:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se