Reinfeldts yttrandefrihet

Först vill jag säga att jag gillar och stödjer statsministens uttalande.

Det andra jag vill säga är att de som protesterar mot publiceringen har exakt samma yttrandefrihet att göra det.

Det tredje jag vill säga är att det också kan vara på sin plats att fundera över media. Media är oerhört viktigt i vårt demokratiska samhälle. Tidningen i Örebro som publicerade bilderna. Gjorde de det för att sälja tidning eller i syfte att som media delta i sin demokratiska roll. Svaret på den frågan är viktig.
Sveriges media, framförallt en del kvällspress och lokaltidningar har genomgått en förändring vi behöver diskutera. Jag vill ta expressen och aftonbladet som exempel på hur media enligt mig inte längre tar sitt ansvar som kritisk journalistik. Det går ibland lika bra att köpa en herrtidning som en kvällstidning. Problemet som jag ser det är att sälja rubriker i vissa tidningar helt har tagit över från det samhällsbevakande uppdraget.

Jag läste ett uttalande från miljöpartiets talesman i rättsfrågor, det är menar jag en rimlig ståndpunkt.

Det fjärde jag vill säga är att jag personligen anser att publiseringen inte var att hävda ytrandefriheten utan en onödig provokation. Se tidigare inlägg.

Kommentarer
Postat av: Jah Hollis

Så yttrandefriheten är villkorad på något vis då?
Det hänger på vilket syfte man är ute i när man använder sig av sin rätt att yttra sig fritt?
Vi kanske borde ha lite mer censur i det här landet?

2007-08-31 @ 20:30:16
URL: http://jahhollis.blogspot.com/
Postat av: Björn Wadström

Ja Jah all frihet är villkorad. Jag hävdar att jag och andra människor är fria. Jag menar det till 100%. Det finns ingen gud eller regler som kan hindra en fri människa. Jag tror att jag med viss vetenskaplig grund kan säga att svensken är helt unik i världen i att inte tro på någon gud och i att hävda sin individualitet.
Frihet däremot är något helt annat. Det är det gemensamma ramar du och jag är överens om. Det betyder att jag av fri vilja begränsar vad jag gör och säger för att du och jag skall kunna leva tillsammans.
Det finns tillfällen när jag är beredd att gå ifrån den friheten eller överenskommelsen och hävda att jag är fri. Vilka dessa tillfällen är kan vi lämna därhän just nu, men jag behöver aldrig demonstrera min yttrande- eller handlingsfrihet. Jag har den, jag är fri.
Människan är fri både att kränka, hota eller döda någon annan. Naturen och om du så vill det mänskliga livet är så konstruerat. Jag är av den djupa övertygelsen att du kränker mig om jag kränker dig osv. Kär-lek är den enda förenande kraft vi kan ha. Det bygger på respekt för det annorlunda.
Tidningar som jag tog upp som exempel är oerhört viktiga för vårt demokratiska samhälle. Det är självklart att en tidning får skriva vilket skit som helst men om media tappar sin trovärdighet som samhällsbevakare eller samhällskritiker är både din och min frihet i fara. Vem skall då ta över den kritiska bevakande rollen. Jag har aldrig talat om censur. Inte ens självcensur. I yttrandefriheten ingår även att kritisera en tidning eller hur?
Du kan väl t.ex. läsa mitt inlägg http://wadstrom.blogg.se/1188407041_fria_janne_joseffson.html så ser du tydligt att jag vill ha en kritisk granskande journalistik.

2007-08-31 @ 21:23:54
Postat av: Jah Hollis

Alla tidningar gör det de gör för att dra in stålar.
Drar de inte in några pengar går de i konkurs, och då spelar det ingen roll hur mycket tryckfrihet de har.
Det är den krassa verkligheten.

2007-09-01 @ 01:01:58
URL: http://jahhollis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se