Fritt om Alliansupproret

Det började komma in några läsare från en adress Alliansupproret . Eftersom jag inte visste vad det var för adress som länkade så gick jag givetvis dit och hittade en länk till mig under rubriken Yttrandefrihet. Det var två saker som slog mig med denna blogg dels att det var en metroblogg. Visste du att Metro är större än Aftonbladet nu?
Det andra som slog mig var att det var en rätt direktpåskriven blogg. Den är kort och kärnfull så gå gärna in och läs på den. Jag skrattade gott åt lite parodiklipp om alliansen.

Det stod rätt mycket om ICA så jag tänkte ge en ny vinkling på mathanteringen.
För några år sedan kom lite nya kedjor in på livsmedelshandlarmarknaden. Ett av dessa företag var Lidel. Vad jag förstår är affärsideen att sälja alkohol komplementerrat med ett billighets-sortiment av div livsmedel. Nu tror jag att förväntningarna att systembolagets monopol skulle upphöra och att staten skulle lämna Vin & sprit var lite för optimistiska från kedjan.
Resultatet blev ändå att våra vanliga livmedelshandlare tvingades minska service och sortiment för att inte tappa alltför mycket marknad. Vi konsumenter styrs ju ofta av just priset. Här kom nog kötthandeln i kläm i de som jag anser mer seriösa företagen ICA & Coop. Välutbildad köttmästare och erfaren personal osv. kostar givetvis pengar som måste tas ut på varan vi skall betala.

Samtidigt med detta skedde en neddragning av samhällets kontrollfunktioner. Vi skall ju alla få sänkt skatt så då minskar tillsyn osv. Lösningen blev att lägga över kontrollen på företagen själva. Nu har vi sett resultatet av detta.
Det kortsiktiga ekonomiska intresset går alltid före klokskapen, hälsan och miljön.

Jag har skrivit lite om att jag är oroad över regeringens aktion för att avveckla våra gemensaam tillgångar. Det handlar inte om att jag inte tror att det finns mycket seriösa företagare i sverige. Det handlar om att vår regering som jag ser det redan inkopetensförklarat sig vid försäljningar. När sälja är viktigare än att tillvarata allmänintresset har politikerna missförstått vad de har för uppdrag. När säljhysterin tom innebär att regeringen vill att livsmedelshandlarna skall ta över Apoteksbolagets roll då är det dags att byta regering..

Det blir alltmer uppenbart varför Reinfeldt lätt kompromissar i mängder av frågor trots att det strider mot moderat politik.
Moderaterna har blivit ett enfrågeparti. Sälj ut allt offentligt ägande på 4 år. Vi medborgare sitter dumt och tittar på när han delar ut tillgängarna till...inte dig i alla fall....
Det är skickligt av Reinfelt att lyckas med detta men hur centerpartiet och kristdemokraterna kan medverka i detta övergår min horisont.

- Vi måste ta vårt förnuft till fånga och stoppa den här galenskapen, sa Gore.
Det finns ett klart samband mellan miljöförstöring och hur våra samhällen byggs och styrs...Sverige har under den tid Vänsterpartiet - Socialdemokraterna och Miljöpartiet ändå lyckats påverka just Sveriges miljöpåverkan i positiv rikning. Men nu är det bilrabatter, fler vägar, minskade anslag till miljösatsningar som gäller...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se