Yttrandefrihet vad är det egentligen?

Jag har den meningen att människan är fri.

Det betyder som jag menar att det finns inget förutbestämt i hur vi tänker och handlar. Naturen eller Livet i sig sätter givetvis upp ramar eller begränsningar för vad vi kan tänka eller hur vi kan handla.

Samhället dvs. när vi är många individer på samma plats, förutsätter kanske att vi hittar någon slags system för handlandet.

Kulturen eller kunskapen sätter kanske även de upp gränser för hur vi kan tänka.

Yttrandefrihet är egentligen bara en regel eller lag för att hindra att samhället kväver våra enskilda tankar. Så visst kan vi vara oroliga när kunskapen försöks hållas hemlig och människor inte får möjlighet att uttrycka vad de tänker. Information needs to be Free tror jag det stavas på engelska.

Att försvara alla människors rätt till information eller kunskap och att säga eller skriva vad de tänker är något som är allas vårt ansvar.

Jag läste om några moderater i försvarsutskottet som ändrade sin artikel till en tidning. Det är inte så mycket att säga om det egentligen. De valde själva att bli censurerade av någon okänd inom moderaterna. Yttrandefriheten innebär också att inte tvingas säga vad man tycker. Men den nya moderata synen på yttrandefrihet kan kanske se lite märklig ut. Men vem bryr sig om att moderater inte längre törs yttra sig. Eller är det så att de inte törs? De kanske hade skrivit fel eller så gjorde de en plånboksfråga av det hela. Det är ju ändå rätt lukrativt att sitta i försvarsutskottet och ?man skall ju vara rädd om den ko man mjölkar?. Det sista uttrycket har jag snott från en Somalisk vän.

Det finns mycket att fundera över när det gäller vår yttrandefrihet. Den är inte gratis, given eller evig.

Men fri är jag och även du min vän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se