Fria funderingar om blogg

När jag växte upp så fanns inte TV, vi hade radio. När vi fick en TV öppnade sig en ny värld. Jag var tidig i att skaffa en PC och även mobltelefon. När ordet blogg dök upp i mitt med-vetande så trodde jag först att det var en dagbok.Men jag bestämde mig för att utforska även vad en blogg är och innebär. Du kan läsa vad jag skrev när jag började blogga. Det var en del ord pinga,rss, listor och portaler som jag fick försöka förstå mig på.

Jag stavar och bygger meningar på ett lite slarvigt sätt. Lite med-vetet är det för att visa att man behöver inte vara journalist eller författare för att uttrycka sig. Jag skrev ett inlägg om stavning som du kanske kan läsa. Det är ett demokratiskt problem om just förmågan att stava hindrar människor att yttra sig. Jag körde på kul samtliga mina inlägg i en rättstavning i word....Bill Gates rättstavare bröt samman...men inte jag...jag stavar vidare:)

Jag håller som sagt var fortfarande på och utforskar hur bloggen fungerar. Ett intressant fenomen som börjar dyka upp är att jag hittar min blogg som referent i andras artiklar. Det är kul men känns lite märkligt eftersom jag ännu inte helt fokuserat på innehållet i bloggen utan mest på att förstå formen.

Dagens Nyheters webbplats DN.se toppar listan över mest länkade medier under månaderna maj till augusti i år. Det med fler än 20 000 länkar. Som du ser har jag observerat DN´s position och har lagt upp deras nyhetsflöde längst ner på min blogg.

I mitt lilla bloggprojekt är en av tankarna att skriva mer lokala händelser. Jag hade bestämt mig för att om några år skulle jag inrikta mig mer på min hemort Nyköping. Jag hade satt upp ett eget mål att 10.000 personer / datorer skulle hittat till bloggen först. Det gick fortare än jag kunde ana. Jag klippte en statistik från bloggtoppen som du kan studera om du vill. Man kan tycka vad man vill om bloggande. Jag försöker ägna några timmer varje kväll till bloggen just nu. 

Det finns ju massor av yrkesbloggar med enormt antal läsare. Jag tror de kommer att försvinna och ersättas av ett gigantiskt antal individer jorden runt som skriver och ger sin syn på olika företeelser...den demokratiska revolutionen har bara startat....inte kunde jag ana detta när jag var ung på femtitalet och inte ens TV fanns... med den hastighet som teknikutvecklingen skett under min livstid kan jag inte låta bli att fundera över hur kommunikation kommer att se ut om 25 år....men kära läsare mitt i allt bloggande,,, glöm inte att vara med och fundera på hur vi kan se till att livsförutsättningarna för människan  skall bibehållas på vår planet...en fungerande livsmiljö är en förutsättning för bloggande och yttrandefrihet....

Ägare: Björn Wadström
Listades: 22/9, 2007
Betyg: Inaktiverad
Beskrivning av Bloggen: Yttrandefrihet..ja just fri...

Statistik
Antal unika besökare denna vecka870
Sidladdningar denna vecka1,523
Totalt antal sidladdningar av denna blogg17,515
Totalt antal unika besökare hos denna blogg10,825
Medel av antalet besökare / sidladdningar58%
Totalt medel på unika besökare/sidladdningar62%
Ut denna vecka17
Totalt ut124
Medeltal ut / totalt ut14%

Jag avslutar som ofta med en sång från youtube du är också får sjunga ...varje dag.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se