Fritt om hemlösa

Det spikas och borras för fullt på Maria Prästgårdsgata 32 B. De gamla sjukhuskorridorerna omvandlas till dagverksamhet för hemlösa, med duschar, tvättmaskiner och matservering.

Verkar som en välkommen julklapp.......

Socialborgarrådet Ulf Kristersson (m) ser nackdelar med att hemlösa och missbrukare kommer att dominera kvarteret.

Bara en liten liten fundering...har Herr Socialborgarrådet funderat på att fixa bostäder? Eller tänker alla moderater bara på att sälja ut de kommunala bostadsbolagen.....

Hemlösa människor var kommer de ifrån....inte föds de hemlösa...eller...är det en särskild art av människa?









Kommentarer
Postat av: D

Jadu, är du sugen att ha 150 missbrukare 100 m från din bostad? Det är ju missbrukarna själva som säger att det är olämpligt med allt samlat på ett ställe.

2007-11-19 @ 08:48:51
Postat av: Claes

Ur artikeln:
"Stefan Qvarfordt har just varit och fått hjälp på medborgarkontoret för hemlösa. Med sig har han vännen Elias Fraguela. De tycker att det är en dålig idé att Stadsmissionen flyttar in i kvarteret.

- Det kommer att bli fel när all verksamhet samlas på ett ställe. Det blir lilla Plattan, säger Stefan Qvarfordt, som snart ska till ett behandlingshem för sitt amfetaminmissbruk."

TVÅ hemlös missbrukare som tycker att det är fel. Varför kommenterar du inte det utan bara det som EN politiker sagt?

Problemet är oftast inte de som flyttar in och sköter sig (de som vill ordna upp sitt liv) utan den svans av "kompisar" som kommer efter som inte sköter sig.

2007-11-19 @ 08:52:56
Postat av: Monica

Fem (5) stycken enheter menade för hemlösa. Fyra (4) av dem vid Maria Prästgårdsgata... Finns det verkligen inte plats för hemlösa någon annanstans i hela Stockholm, än just vid Maria Prästgårdsgata?

Jag är inte heller rädd för våldet utan fattar inte varför man inte skulle kunna dela på enheterna så att en av dem skulle till Östermalm, en till Vasastan, en till Södermalm och en till Kungsholmen. Det är kanske just detta socialborgarrådet Kristersson menar och INTE att man INTE ska fixa bostäder till hemlösa..

Södermalm har redan Maria beroendecentrum på Wollmar Yrkyllsgatan - en stenkast från Maria Prästgårdsgatan. Känns märkligt att alla knarkare och hemlösa MÅSTE samlas på ett ställe. När man SAMTIDIGT försöker tömma plattan..

2007-11-19 @ 17:42:25
Postat av: Rolf Nilsson

Det är märkligt hur en tidning som lever på myten om att vilja göra något åt hemlösheten är så öppet besvärade av min kritik. Jag kritiserar inte bara "situation Stockholm" utan alla de som utnyttjar en situation där frågan om hemlöshet används i en annan riktning än den som leder till att hemlösheten upphör.
Jag ser med förundran på all den uppfinningsrikedom som aldrig finns när det behövs istället visar sig när det gäller att försöka tysta mig. Det senaste exemplet på denna oförmåga, att göra något radikalt, var den intervju jag godtroget ställde upp på. Då en inhyrd murvel vid namn Jan Lindström från expressen i en pysmysig ton ges ett två sidor stort utrymme att misskrediterar mig som person istället för att försöka belysa sakfrågan. Vilket unket maktmissbruk. Vem tjänar på det?
I texten varvar man handplockade människor som uttalar sig om mina brister och min oförmåga istället för att tydliggöra min och många andras vilja att finna ett annat förhållningssätt i hemlöshetsfrågan. Jag har försökt vara en kanal för de som hävdar att en bostad är det primära för en hemlös och inte allt detta pseudotjafs kring oväsentligheter. Jag skäms faktiskt å murveln?s vägnar. Hur kan en journalist med så lång erfarenhet låna ut sig till något så simpelt? Och fy på er alla som var inblandade!
Om ni hinner läsa detta. Nu stundar snart crescendot i ?hemlöshetshykleriet? och där finns mycket pengar att tjäna på "utsatta människor".


Tomten hälsar!

Rolf Nilsson
Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa

2007-11-22 @ 16:45:24
URL: http://www.stockholmshemlosa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se