Fritt om rubriker

"Utan fiber mår jag som en Gud"

Den här rubriken var lite kul. Först handlar artikeln såklart om att vi behöver äta vettigt. Vi är alla lurade av reklamen som lyfter fram något fragment ur verkligheten som viktigt. Käka fiber har blivit något som säljer i butiken. Jag tror nog den lite äldre kunskapen om att äta allsidig kost håller. Just balansen mellan olika ämnen vi tillför kroppen är det viktiga. Vi har ju samma fenomen när det gäller fleromättade fettsyror...problemet är inte att vi äter för lite fisk som reklamen försöker lura oss utan för mycket hamburgare...

Men det roligaste är... mår jag som en Gud. Eftersom det inte finns någon Gud så blir rubriken lite konstig för mig. Utan fiber mår jag alltså som vadå? Om vi nu bortser från att det inte finns någon Gud utan "köper" gudsbegreppet. Hur vet rubriksättaren då hur Gud mår....

Jag fastnade på ordet fiber och så kom jag att tänka på att Maud O (c) ville ha ett bäversverige.
Så lite fakta om Castor fiber kommer här.. Europeisk bäver (Castor fiber) är en art i släktet bävrar som tillhör ordningen gnagare. Djuret är nära släkt med den amerikanska bävern och några zoologer betraktar bägge djur som underarter till samma art. Med en kroppslängd av 60 till 80 cm är den europeiska bävern lite mindre än den amerikanska. Det finns också skillnader i antalet kromosomer.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Att må som en gud är ett talesätt, och med det menas att man mår jättebra.

2007-12-03 @ 11:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se