Med-vetande 3

Den som läser min blogg regelbundet ser att ofta så är det mängder av klipp från andra människors texter. Ofta använder jag mig av tidningarna.

BloggInfo presenterade bloggen så här:
Här skriver Björn Wadström om yttrandefrihet. Texterna är intressanta och relaterar oftast till något dagsaktuellt i media. Björn skriver med stor innlevelse och vi finner en mängd länkar till relevanta källor.

Yttrandefrihet....ja just fri ...brukar jag skriva när jag skall skriva en presentation på någon lista eller portal.

Hur hänger nu detta samman. Den som är observant ser att det finns en kategori som heter med-vetande. Där samlar jag inlägg som handlar om med-vetande. Det här är ett projekt i sig. Den lilla loggan "Det finns inget mörker endast bristande syn" är omslaget till en icke publicerad bok:)

Jag har bl.a skrivit om psykiati och datorspelsberoende och använder begreppet tyckiatri. Det är med den djupa betydelsen att det inte finns någon vetenskaplig grund för det du kallar själen eller psyket.

Det blir en glidning till religion och filosofi kring detta om ifrågasättande av en själ. För om man som jag är ateist och "vet" att det inte finns någon skapare så finns fortfarande det "stora tomma intet" i vår gemensamma verklighet kvar att förstå, förhålla sig till eller möjligen beskriva och förklara.

När du klickar dig runt på olika websidor så får du fragment av omvärlden. Det är ingen skillnad mot det beteende du har när du zappar mellan olika TV.kanaler.
TV är dessutom uppbyggt i små fragment så det gör  det möjligt att följa 2-3 filmer samtidigt. Reklamen har förstått detta och bryter ständigt av med nya fragment.
Nu blir nog människan utmattad av alla dessa fragmentariska avtryck. Det finns nog en TV-trötthet som gör att datorn vinner mark.
På min blogg "leker" jag lite med att berätta en metahistoria. Jag sätter ihop fragment och lägger in något eget. Det egna är både valet av klipp, hur jag sätter samman dem och berättelsen det ger.
Det  är vaket av bloggInfo att observera detta som "stor inlevelse".

Så ur det här perspektivet så är det mycket sunt att unga människor koncentrerar sig i flera timmar på en tanke. datorspelandet gör att individen får kontroll över inflödet eller avtrycken från omvärlden. Det ligger ingen värdering om huruvida det är bättre eller sämre att koncentrera eller focusera sig på ett dataspel eller hemläxorna i något ämne.

Yttrandefrihet som jag egentligen har som tema för bloggen handlar just om att fundera över hur fri vår tanke är i grunden. Det handlar inte så mycket om hur olika maktcentra försöker förhindra oss att uttala oss. Det menar jag är omöjligt oavsett vilket samhälle människan lever i. Men den "information" vi tar in med våra sinnen är inte vårt medvetande. Så då kommer den svåra frågan, vad är med-vetande. Det kommer du att få svar på var inte orolig:)

Det som tillförs i varje blogg. Vi kan kalla det de tema bloggen har är intressant.
De mest lästa bloggarna handlar om sex. Betyder det att Freud hade rätt när han säger att styrs av sexualdriften. självklart inte. Det är fortfarande ett "lite spännande förbjudet område" ,alltså utforskar människan området. Svårare än så är det inte.
Den andra typen av blogg som är välbesökt är vad jag skulle kalla mode. min bild av dessa bloggar är att de fungerar som någon slags förklarare till det enorma tryck reklamen ger i sitt "informationsflöde" om hur vi bör se ut.
De politiska bloggarna är en del i den demokratiska processen. Tidigare satt människor på "möten" och diskuterade. nu är arenan flyttad till nätet.
Det finns en form av blogg som har den ursprungliga funktionen av dagbok. Jag har funderat mycket över vad det är som skapar detta fenomen. Tidigare så skrev i alla fall flickor dagböcker. Men det var väl låsta små hemliga böcker som mamma eller pappa kanske försökte komma över för att se vad barnet tänkte och gjorde. Nu lämnar en del främst unga människor ut sina inre tankar till offentligheten. Jag har inget bra svar på fenoment. Vi går både mot en mycket stark individualiserad verklighet och samtidigt mot en global verklighet. Det var en känd bloggare som slutade för "att han inte tyckte om sig själv" när han läste bloggen. Så kanske är det ursprungliga dagbokandet ett sätt att se sig själv. Det händer något mer när andra ser samtidigt. jag känner att det inte är bra för individens "hälsa". men det kan vara ett konservativt eller moraliserande tänkande från min sida, jag vet inte.
Det unga människor ändå bör veta om och tänka på att det som en gång är skrivet på nätet finns där även om filerna raderas på datorn eller bloggen. Ingen är heller anonym på nätet även om vi kan låtsas det för frihetens skull.

Åter till min blogg så är den övergripande värderingen grön. Däremot har det inget med miljöparti att göra även om jag är medlem i just det partiet för tillfället. Det är inte svårare än att efter ett långt liv så besvärade jag mig med att läsa miljöpartiets program. Programmet var rätt nära det jag själv kommit fram till. Så en tanke jag har är att om några år så blir det mer miljöfakta på bloggen. Den kommer också att mer beskriva händelser i mitt närområde Nyköping. Bloggen i allmänhet lär nog bli mer och mer lokalbetonad. Det har både att göra med att de lokala informationsnäten byggs ut men också att den globala informationsmängden är så enorm. Jag skulle redan nu kunna fylla 1000 bloggar med material från socialtjänst där jag arbetar eller politiken där jag också är verksam. Men till 2010 så lär bloggen vara mer inriktad på vad JAG vill säga.  Då får vi se en test på om yttrandefriheten är värd något eller bara en svensk lagomfasad....

Så för att sammanfatta om yttrandefrihet så visst kan vi skrika ut massa ord...gatorna är fulla av människor som gör det...men den egna tanken..den som är fri...hur hittar du den...hur vet du att det är din egen tanke du vill yttra?

Ha det bra så länge och du är fri att komma tillbaka till bloggen................................gör ett med-vetet val;-)

Det finns ett tema till som jag höll på att glömma och det är musik. På bloggen dyker det upp lite musik då och då. Oftast är det "min musik" men en tanke är att ibland visa på hur samma melodi transformeras eller ibland tansporteras genom årtionden ellel mer....vi får passa oss för att bli historielösa av många skäl..


Kommentarer
Postat av: Mattias

Får nog säga när jag läser din blogg och när jag läser din artikel om dataspelsberoende så är det nog snarare du som lider av tyckiatri och inte Owe sandberg som du hånfullt kallar för profitör vilket är minst sagt beklämmande och respektlöst.

Som socionom borde du veta vad begreppet beroende står för. Beroende är naturligtvis inte synonymt med livsnödvändigt. Kanske är det dags för dig att kliva ned från din höga häst och ödmjukt erkänna dina egna tyckeriproblem.

Du pratar om saker du inte vet som om det vore vetenskap. Så är inte fallet.

2007-12-04 @ 14:14:38
Postat av: Björn Wadström

Hej Mattias.
just det här inlägget handlade inte så mycket om just begreppet beroende. När det gäller vårdprofitörer finns det inte så stor anledning att visa respekt.

Jag om någon vet att det inte är enkelt att förändra system. Men ordet beroende är missbrukat:) Människan är beroende av mycket t.ex. vatten och är beroende av vissa temperatur och tryckintervall för att ge några exempel. En människa är inte beroende av något som används synonymt med sjukdom. Så jag sitter nog "kvar på hästen" så kan du irra kring och tro:)

Tyckiatrin som är ett ord jag använder för ovetenskaplig psykiatri har all relevans. Jag brukar som exempel ta rättspsykiatrin där utlåtande ofta pekar i helt olika riktningar.

2007-12-04 @ 19:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se