Bloggens frihetsbegränsningar

Det finns en fråga jag har börjat fundera över och det är s.k. bloggportaler. En del av dem har också rankinglistor över mest lästa den senaste dagen eller veckan. Det här underlättar givetvis för en läsare att hitta sitt intresseområde och samtidigt kan de som bloggar nå sin läsekrets.

Det jag funderar en hel del över är de ämnen eller strukturer som bloggaren leds eller tvingas in i. Det kanske inte är så besvärligt för någon som skriver om sex eller mode eller musik. Men om man som jag försöker i olika sammanhang hitta en tråd där olika ämnen hänger samman så blir det besvärligt. jag skall väl säga att jag inte ser mig som någon skicklig skribent, men jag tränar ;-)...

Så om man som jag skriver med utgångspunkt från en del om nyheter, miljö, politik, religion, filosofi, ekonomi, juridik, musik, socialt arbete samhällsarbete där det övergripande temat egentligen är yttrandefrihet så tycker jag att olika bloggportalers strukturer blir ett bekymmer.....Al Gore och fredspriset är ett bra exempel på en "nyhet" som givetvis handlar om miljö, politik men även om en vetenskaplig diskussion som gränsar till filosofi. Och det går också att fundera äver hur USA och resten av världen påverkas ekonomiskt av klimatförändringar...osv...

Den tragiska historien om pojkarna som torterade en 55 årig man till döds...vad är det för kategori...ett tema är ju nazismen och nationalismen som får konsekvenser i samhället. Ett annat tema som är lika relevant är en filosofisk fundering över hur vi ser på andra människor. Hot & våld eller vad gör polisen osv...vad är kostnaderna för våldet......hur arbetar samhället med att stödja brottsoffer...osv....

Bloggtoppens lista nedan kan få utgöra ett exempel. Är det möjligt att beskriva eller sortera in vår enda verklighet i 19 fack..och vad betyder det när vi gör det....

  • Data/IT
  • Ekonomi
  • Film/Tv
  • Filosofi/Religion
  • Fotobloggar
  • Företagsbloggar
  • Humor
  • Kultur
  • Litteratur
  • Mat
  • Mode
  • Musik
  • Nöjen
  • Personligt
  • Politik
  • Resor
  • Sex & Samlevnad
  • Sport
  • Vetenskap

  • Det finns givetvis mängder av portaler i Sverige och övriga världen. Så när läsaren skall hitta något intressant finns det lite enkla vägar för läsaren att hitta sina tema och skribenten att nå sina läsare. Bloggportalen är ett exempel på en portal som löst kategorierna på lite annorlunda sätt. Men min frågeställning kvarstår.

    Är det t.o.m. så att portalernas kategorier på lång sikt begränsar det fria ordet och yttrandefriheten just genom sin struktur. kan det vara så att snuttifierandet som tidningsvärlden allt mer hamnat i drabbar även bloggen...finns det något alternativ...


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0
    Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
    Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
    Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

    BloggRegistret.se