Fritt om sambandet fred och miljö

En av de avgörande frågorna när jag personligen valde att gå med i Miljöpartiet var den mycket tydliga kopplingen partiet gjort mellan fred och miljö. Jag brukar ofta säga att Miljöpartiet är en fredsrörelse.

När Nobels fredspris tilldelades FN:s klimatpanel och Al Gore så blev jag ganska imponerad över att sambandet blev tydligt för ganska många människor. I debatten efter beskedet om fredspriset har det förekommit en hel del kommentarer som är kritiska. Det kanske inte är så lätt för alla att se samband och det är bara att respektera.

DN är en tidning som enligt min menining tagit sitt ansvar och behandlar klimatfrågan seriöst. Idag finns en artikel som tar upp frågan fred-miljö. Klimatförändringarna kommer att få stora konsekvenser för världens säkerhetspolitik. Risken ökar för regionala konflikter och interna oroligheter i de värst utsatta länderna. Det framgår av en ny rapport från Försvarets forskningsinstitut, FOI.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se