Buss på bara

Det är rätt komiskt med debatten och verkligheten. Jag brukar kallas för det mesta men på något sätt så har jag aldrig fel. Hur det här går till vet inte jag men jag har ödmjukt accepterat att det är så:)
Vad surrar Wadström om nu då. Jo jag försöker hitta på en inledning till det jag skulle skriva om idag.
Det handlar om att det alltid krävs en ide och en tanke för att något vettigt skall ske. Sedan behöver tanken formuleras och så tar någon tag i förslaget och så är verkligheten förändrad.

För årtionden sedan körde jag buss något år. Det var redan då lite rörigt med olika bolag och vanstyre från både stat, landsting och kommun. Ett underbart exempel var när bussen till Oxelösund skulle avgå 5 minuter innan tåget från Stockholm kom in på Nyköpings Central. Helt omöjligt att få planerarna att förstå problematiken för resenärerna. De flesta av oss som körde struntade i planerarna och väntade på tåget. Så gör yrkesmän när byråkraterna drunknat i papper.

Vad var det nu jag skulle komma fram till? Jo när jag satt där bakom ratten funderade jag över varför det inte gick något tåg mellan Nyköping och Oxelösund trots att det fanns ett utmärkt spår. Det andra jag funderade över var detta dribblande med avgifter. Hela den administrationen av kollektivtrafiken och all planering som till slut ändå bara blev skit varför var det så. Lönen som förare var heller inte så märkvärdig.
Jo det var då jag formulerade att all kollektivtrafik borde vara avgiftsfri alternativt att ett kollektivtrafikkort skulle gälla över hela landet. Det var väl ingen som tyckte jag var riktigt klok utan fick mest klapp klapp på huvudet av någon slipsklädd byråkrat. Vi skulle ha slips också men den fick de aldrig på mig:)

Så nu efter årtionden kommer klimatberedningen med ett litet förslag om kollektivtrafik. Jag kan inte låta bli att fundera varför det tar så lång tid ibland att komma fram till självklarheter.

Så om nu någon klok bestämmare i det här landet kan ta befälet över alla småpåvar som lever på att planera sönder tillvaron kanske det kan bli riktigt bra. Landstingen har inte ett skit med kollektivtrafik att göra, de skall eventuellt bedriva sjukvård! Kommunerna är oftast så inskränkta i sitt tänkande så de ser bara till kommungränsen. Staten den älskade och hatade staten behöver tillskapa en myndighet som lägger ut trafiken (turerna) och eventuellt upphandlar olika trafikbolag. Det är inget svårt att göra detta idag då det finns något nytt som heter dator. Den där lilla underbara maskinen fungerar så att om man inte matar in skit så kommer det inte ut skit. Svensk kollektivtrafik går alltså att planera centralt! Upphandlingen kan styras med krav på de drivmedel vi vill ha. Buss-enkelt. Det bästa käre läsare att det blir både billigare och effektivare. Byråkrater att bemanna myndigheten med finns det hur många som helst landet runt. Så dra in lite stålar från landstingen och kommunerna så är det finansierat.

Lite trist för alla som roar sig med att råna bussförare om det ar avgiftsfritt. Arbetsmiljön blir i alla fal lite säkrare för förarna.

Höj samtidigt skatten på bensin till 25:- litern så får vi in massor av stålar att nyinvestera i t.ex. järnväg som också går på tvären över Sverige. Alltså flytta över kundunderlaget med skattestyrning och gör investeringar för att nå klimatmålet. Enkelt eller hur...
Vem som inte tjänar på det... Landsbygden brukar ingen stadsbo vara intresserad av förutom som argument för sin egen bekvämlighet. Vi löser det enkelt genom att låta människor få skatterabatt fram till närmsta trafikcenter.


Jag undra om det egentligen finns någon som inte skulle välja kollektivtrafiken om den var utbyggd och fungerade. Idag är resenärerna mest ett problem verkar det som. Linjer passar inte ihop, dåliga bytesplatser osv.

Vi har nog inget egentligt val idag. Oljan kommer att ta slut. Kunskapen om att förbränning av olja leder till klimatförändring kan ingen blunda för.

Det finns så mycket myter om bilen. Men kanske kan vi varva ner lite och ändå få lika mycket gjort och samtidigt ett trevligare liv. Funder lite nästa gång du sitter i en lång plåtkö och svär eller när du stressar upp dig för att du inte kan parkera plåtlådan. Det är egentligen en märklig anordning människan hittat på. Varje meter en människa skall röra sig så flyttar hon med sig ett ton plåt.


Ja det var väl det jag skulle säga, men nu har jag inte tid att skriva mer. Jag måste ta bilen till affären och köpa ett paket cigg. Vi hörs tut..tut.


Lite andra bloggar som kommenterar Aftonbladet 1 2  3 4 5
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Intressant


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se