En kommentar blev ett inlägg

Jag har försökt skriva begripligt om att en patient eller klientjournal inte ägs av den som skriver. Visst vi har en vild diskussion om upphovsmannarätt när det gäller musik och film men det är inte relevant.

Varför inte lagstifta att jag äger min journal. Jag är mitt eget varumärke och ingen dj...skall tjäna pengar på information om mig. Jag äger mig, min kropp och min egen historia.

Patienten äger sin journal. Jag hävdar att det skall vara så. Ingen annan har rätt till den. Ingen får läsa den om inte jag delar med mig av det som står. Ingen inte ens kvasiforskning har rätt till uppgifter om mig.

Kan ingen klok jurist som läser detta inlägg försöka driva ett ärende mot en socialförvaltning eller ett landsting om äganderätten till journalen. Det borde väl vara så att jag innehar min egen journal och tar den med mig till det vårdföretag jag väljer att besöka. Är den digitaliserad så borde den bara kunna läsas av den som för mitt lösenord.

Det börjar bli orimligt nu när journalerna digitaliseras och görs till handelsvara i allinsens utförsäljning. Det är något som har gått snett när alliansen i ena stunden försöker få oss att tro att individen skall få makt över sitt eget liv och i nästa stund blir individens journal och historia en handelsvara. 

Intressant

Kommentarer
Postat av: Anonym

Låt alla patienter äga sina journaler.Så kan man själv se vad som skrivs i journal.Jag har undanröjda journaler och röntgenbilder efter att
Jag påkördes av en bil på ett övergångsställe där jag fick omfattande svåra skall-hjärn-nack.Och många andra svåra skelettskador
Samtidigt förvred en A:t läkare min arm
sedan fick jag ingen mera vård Men i stället för vård
fick jag två remisser
Som löd så här ATT det finnes inga objektiva hållpunkter för skador utan det satt i ´PSYKET.Och våldet pågår.Felbehandlingar äro inte ens värda att mäta.OCH SYSTEMFEL ÅTGJÄRDAS INTE I VÅRDEN. Mina genomgående skallskador äro inte behandlade Bara psykförklarade...Min förvridna arm är heller inte behandlad bara psykförklarad. Mänskligt lidande
bör inte förekomma. GH

Detta inlägg innehöll namn och telefonnummer vilket jag tagit bort så jag har lagt in en signatur istället. /Björn Wadström

2008-02-06 @ 19:02:23
Postat av: jonas

Det är ingen bra lösning att ha sina patientjournaler på nätet.

Hur smart är det att lägga ett förslag från socialministern, att folk ska kunna ha sina patientjournaler på nätet? Efter alla dessa avslöjanden om intrång och data hackers som ständigt gör livet surt för dator användare.

Vem tror på fullaste allvar att ett så osäkert och otillförlitligt system som nätet skulle kunna ge patienter en ökad trygghet?

Det har redan gjort åtskilliga försök med patientjournaler på nätet, alla har visat sig vara misslyckanden tex FAP

Tryggaste sättet är att ange information om sina patientjournaler är med sitt ID-kort. Life Care Card är ett sådant ID kort som fungerat i mer än 15 år och som både hjälpt och har räddat många. På kortet anges på vilket sjukhus dina journaler förvaras och hur man kommer i kontakt med din läkare eller ditt sjukhus, anhöriga etc.
Fördelen med ID kort som informationsbärare är många tex att det kan användas i hela världen, informationen på kortet står i klartext vilket ger en överlägsen snabbhet, dessutom krävs ingen läsutrustning.
Läs här:
http://www.gt.se/nyheter/1.104392/kristinas-liv-hanger-pa-ett-plastkort

Det finns som sagt billigare och bättre lösningar. Skriv gärna om det.

HEMSIDAN:
www.lifecarecard.se

2008-02-07 @ 17:25:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se