Expressenbloggen har startat idag!

Mycket av svensk dagspress är x-pressen. När DN och Aftonbladet svek sitt uppdrag som fri granskande press i bevakningen av Sveriges största rättsskandal någonsin så gav pressen upp sin frihet från staten.
Visst har tidningar presstöd så helt fria kan de aldrig kalla sig. Tidningarna är också beroende av vad aktieägaren tycker skall skrivas. Det här är och förblir journalistens vardag. En journalist har ett uppdrag i ett fritt demokratiskt samhälle. Det uppdraget går inte att förhandla bort. Journalisten skall undersöka, analysera och publicera.

Jag väntar och väntar på att både Dagens Nyheter och Aftonbladet skall återupprätta förtroendet för Svensk press. Båda tidningarna har all möjlighet i världen nu även om det gått 30 år sedan de sålde ut de fria ordet.

Nu får vi förlita oss på enskilda bloggare i Sverige för att trygga yttrandefriheten. Både DN och Aftonbladet har infört granskare. I öststaterna kallas detta censur.

Nu är Bloggen Bent irriterad för att Expressen har startat en blogg som heter Dagens politik. Han tycker att det är intrång på hans varumärke. Lite larvigt tyckte jag så jag startade expressenbloggen.
Expressen har varit ännu fräckare då de tog ett av mina blogginlägg och publicerade nyheten som expressen avslöjar. Det gör inget de får gärna skriva om det jag och andra bloggar om. Men lite hederlighet där källan anges tycker jag en tidning med självaktning skall upprätthålla.  Jag gillar normalt Expressen och även SvD som tidningsmedia då båda tidningarna vad jag sett publicerar nyheter även om de råkar vara kritiska till ägaren eller regeringen.

Jag såg ett inlägg på knuff Bloggtidningen: Expressenjournalist som publicerar inlägg i bloggverktyget vägrar kalla det att blogga  Anders Jonsson, politisk skribent på Expressen, postar korta artikelinlägg regelbundet i Expressens bloggverktyg. Men han är noga med att det han gör inte får kallas blogga. Politikerbloggen berättar om detta: Anders Jonsson är politisk kommentator på tidningen Expressen. Sedan i mitten av januari skriver han också på expressenbloggen ?Dagens politik?. Anders Jonsson ...

Men när jag skulle läsa det så hittar min dator inte inlägget! Men det är väl min gamla dator som krånglar igen kan jag tänka. (tillägg lite senare..Japp nu finns inlägget även för min trötta dator. Jmf också länkarna om folkpartiet nedan mellan hur DN och SvD hanterade mitt inlägg. Bloggportalen som länkar till Aftonbladet verkar gå lite segt, eller har granskarna flyttat ut från afonbladet till Bloggportalen?. Nej det är nog min sega dator igen.. )

DN´s ledare skriver om att SF hindrat den fristående sajten från att automatiskt hämta information från SF:s hemsida. Det är uppfriskande att "liberala?"DN skriver med rubriken SF:s självmål. Undrar just hur DN´s censur ser på det här inlägget. Jag blir mer och mer fundersam över vad liberaler menar med yttrandefrihet och frihet.

Folkpartiet som exempel försöker införa mer och mer tvång i samhället.

Det kanske är dax att börja fundera över yttrandefrihet och frihet för vem?
Avslutningsvis läs en äldre artikel från lokaltidningen Södermanlands Nyheter 


Intressant om bloggtidningen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se