Fri från tyckiatrins kemi

Svd har idag en rätt klargörande artikel.

För några år sedan upptäckte psykiatriprofessorn Lars Farde att personer med en viss hjärnkemi har en större öppenhet för ­andlighet än andra. Själv har han inte tvivlat på Guds existens sedan den 7 januari 1972.

Jag har full förståelse och respekt för de som bygger sin verklighetsbild på sitt enskilda sätt. Men när forskning och läkarvetenskapen börjar blanda in gud..då vet jag inte riktigt vad jag skall säga.

Så frågan till psykiatrikern..
Hur tror du att din egen hjärna ser ut?
Det vet jag ju inte, men jag gissar att jag ligger i mitten. Som de flesta.
Lars Farde är professor i psykiatri vid Karolinska institutet och chefsforskare på Astrazeneca.

Så du står fast vid din tro på skapelseberättelsen?
Den kan man diskutera i oändlighet och den kan tolkas på massor av olika sätt. Jag står fast vid att livet inte uppkom av en slump. Eller ur en blixturladdning i en kväverik vattenpöl till exempel. Eller att det plötsligt skulle ha funnits aminosyror som kopplades ihop och blev till liv. Jag har inte den trosföreställningen.

Problemet är inte att psykiatrikern har en egen religös tro. Men jag förväntar mig att en läkare är en vetenskapsman och inte en tyckare..tro det gör man i Kyrkan. Så jag blir mer och mer övertygad om att svensk psykiatri endast är en tyckiatri.

Varför är det så viktigt med personer som lämnar yttrande i rättspsykiatri, ordinerar läkemedel, beslutar om frihetsberövande håller sig till vetenskap och inget annat ...ja det kan du väl fundera över....
Förresten så hörde jag talas om en man som dog, men han dog inte han flög till himmelen och snackar numer med änglar, det finns de som träffar honom då och dö...helt ok grabben. men för Guds skull byt jobb och bli präst istället......

Kristdemokraterna vill ju sälja Apoteksbolaget. Nu börjar jag förstå hur de kan tänka sig att släppa iväg läkemedelshanteringen till vem som helst, typ ICA. Tron är starkare än vetenskapen hos ansvariga myndighetspersoner och politiker....nu är det mörker över Sverige..

En liten ljusning skriver dagen om men det är en klen tröst i dessa tider.....


Intressant psykiatri  religion


Kommentarer
Postat av: Solberga-Bengt

Bloggaren Björn ger här ovan uttryck för en ganska löjlig förmyndarmentalitet. Självklart har även en psykiatriprofessor all rätt i världen att få ge uttryck för sin personliga tro.

Artikeln i SvD är ju ingen vetenskaplig avhandling, utan ett personligt reportage om Lars Farde. I ett sådant sammanhang borde även de mest kallhamrade ateister och materialister kunna ha fördrag med intervjupersonens åsikter, tro och slutsatser.

I takt med att den ateistiska lobbyorganisationen Humanisterna har vunnit gehör för sin aggressiva kritik mot religion i allmänhet och kristen tro i synnerhet börjar tyvärr yttrandefriheten naggas i kanten även på den här typen av bloggar. Det är en sorglig utveckling.

2008-01-08 @ 23:48:10
Postat av: Björn Wadström

Solberga-Bengt. Det sorgeliga är nog de som inte förstår skillnaden mellan religion och vetenskap. För länge sedan trodde vi att Tor och Oden höll på och slogs när vi såg blixten. Visst jag kan respektera att de som fortfarande tror på våra asagudar gör det. Men jag vill inte ha deras tro som vetenskplig grund när det gäller människan och hjärnan. Vad humanisterna är och står för bryr jag mig inte om nu handlar det om människor med kunskap och framförallt makt...Gud och tro ok men håll den i kyrkan inte i hälso och sjukvården.

2008-01-09 @ 00:04:51
URL: http://wadstrom.blogg.se
Postat av: Solberga-Bengt

Det ger ett väldigt okunnigt intryck om religion när du blandar ihop en flera tusen år gammal och väl beprövad religion (kristendomen) med asatron. Då är du på samma låga argumentationsnivå som Humanisterna argumenterar. Jag tror bestämt att du behöver ett rejält studium om kristen tro Jesu liv och budskap!

Du skriver heller inte i vilket avssende professor Lars Farde "inte förstår skillnaden mellan religion och vetenskap". Vad syftar du egentligen på? Tror du verkligen att han är en sämre forskare för att har en tro på Gud i grunden?

Mycket står nog och faller med att du har en ateistisk syn på tillvaron. Då uppfattas frånvaron av Gud och religion som "objektivt" och "neutralt". För de stora flertalet människorna i världen, som tror på Gud i sitt liv, uppfattas frånvaron av Gud och religion tvärtom som subjektivt och partiskt.

Det handlar alltså om vilket paradigm eller filter som man ser livet och tillvaron utifrån.

2008-01-09 @ 01:13:37
Postat av: Björn Wadström

Solberga-Bengt...hm..jag tror jag skriver ett lite längre inlägg om några dagar på "väl beprövad religion". Filter är nog ett bra ord för religion när det gäller att utforska den enda gemensamma Verkligheten...Sedan kanske jag skriver lite naivt och det är bl.a. för att inte smalna av för mycket i fackbegrepp. Men för din vetskap har jag plöjt ganska mycket olika trosföreställningar.
Men nu skall jag sova vi hörs och tack för kommentaren så här långt

2008-01-09 @ 01:29:02
URL: http://wadstrom.blogg.se
Postat av: Solberga-Bengt

Tack själv för din snabba kommentar!

I avvaktan på ditt utförligare svar kan jag också rekommendera den här färska insändaren från tidningen Dagen:

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=147815

Insändaren handlar just om att man inte ska förväxla religion med vetenskap. Men artikeln utgår möjligen från andra premisser än vad du ger uttryck för här på bloggen.

2008-01-09 @ 01:52:16
Postat av: Trollet

LOL Jag tror att ni båda behöver en fördjupad kunskap av exempelvis periodiska systemet eller begreppet mol.

2008-01-09 @ 10:34:12
Postat av: Björn Wadström

Solberga-Bengt. Svaret på den debattartikel du hänvisar till (krationism) har du nog på ett tidigare inlägg fån mig. http://wadstrom.blogg.se/1191530826_fri.html

Så du kan väl läsa det.
Det kom ju en kommentar från Trollet..så vad säger du Solberga-Bengt om periodiska systemet och begreppet mol?

"väl beprövad religion" skall jag skriva men det blir nog tidigast till helgen.
Vi hörs

2008-01-09 @ 20:42:36
URL: http://wadstrom.blogg.se
Postat av: Trollet

Kreationism är det väl Herr W menar. Det verkar som om lite mycket felstavningar på sistone, men det är väl kanske julen ...
Men enligt tidigare bloggar från Herr W, så ifrågasätter du även Darwin och vetenskapen generellt. Detta stämmer inte riktigt efter mitt ödmjuka förmenande.Antingen är vi ju som Solberga-Bengt menar skapade eller så är vi som Darwin menar en fortsatt dynamiskt pågående kemisk process, och även med denna tolkning finns möjligheten till en tro på en skapare(Gud)som man som Bengt påpekar har rätt att ha även som psykiatriker. Vad Herr W verkar sakna är den förståelse av den moderna naturvetenskapens förståelse av universums uppkomst
som lämnar oss inför frågan om vad som hände sekunden innan Big Bang , och om det vet vi inte...
Vi kan egentligen bara som våra relegionsstiftare menar, vill jag mena, böja oss i ödmjukhet inför detta oehörda "mirakel" vi befinner oss i , och försöka hjälpa varandra så gott vi efter vårt, mer eller mindre begränsade förnuft vi har, kan :)

2008-01-10 @ 02:07:45
Postat av: Lars

Stor och stark går på folketspark , lite och klen går på Frälsningsarmén.

2008-01-11 @ 14:16:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se