Mer om smörtaxen :)

Villafarmen´s blogg ,hon fick ju det  tacksamma ämnet smörtaxens historia av mig i bloggstafetten
Så här stod det på en kommentar hon fick..

"KUL! Det talades om smörtaxen på morgonprogget i TV4 i morse. jag har sådana, om jag nu inte kastat dem."
Lisa skriver så här..Chilli, kul att det pratades om just smörtaxen när jag fått uppdraget. Hade aldrig hört talas om detta lilla taxfenomen.Kanske du kan blogga om smörtaxen???

Jag skulle gärna skriva om jag hade mer info. Självklart är det ett smörställ och det finns det andra utföranden av långt tillbaka i historien. I Sverige får vi väl leta ungefär när borden började dukas. Traditionen att duka togs över av "allmänheten" och i olika serviser så ingick smörstället. Traditionen med ställ för olika verktyg finns i Europa och även Kina tror jag...Jag har köpt den här i Paris t.ex..
st45.jpg (7428 bytes)


Inte en tax kanske..mer ett katt djur..? Men någon måste ha gjort den första smörtaxen. Jag har ingen aning om vem som gjorde den?

Så är de någon som vill skriva om smörtax och saknar bilder så är de här på bloggen helt gratis och till allas förfogande. Det finns några till här som ni kan använda också..bara att högerklicka och kopiera..



st38.jpg (9376 bytes)st39.jpg (7636 bytes)
st34.jpg (7301 bytes)St02.jpg (6600 bytes)

Intressant smörtax

Kommentarer
Postat av: frukostflingan

Roligt det här med smörtaxen och jag har plockat fram mina gamla ärvda "taxar", men de är inte lika välputsade som dina! Nåväl, jag har också börjat lägga ut några frågor till mina historiebevandrade mat- och krogkällor, samt skrivit lite i min blogg. Jakten på "taxens" ursprung är nu igång här också!

2008-01-07 @ 09:50:58
URL: http://frukostflingan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se