Det sa bara klick

Färre klick skakar google står det att läsa i DN. Det föranleder mig att skriva lite om ekonomi och ekonomiska modeller.
När jag läste företags och nationalekonomi var det något som störde mig hela tiden. Det är inte någon större svårighet att lära sig formler och att göra beräkningar. Det är det våra ekonomer ägnar sig åt. Jag valde en annan väg i livet som vad den sammhällsvetenskapliga med inriktning på de sociala vetenskaperna. Det är inte heller här några större svårigheter att läsa in modeller och metoder. Men det var något som störde mig även har hela tiden.

För att komma åt frågan behöver man dyka några nivåer ner i tillvarons komplexitet. Allt vi människor tänker och konstruerar är och förblir förenklade modeller av "verkligheten". En lösning är att lägga sig platt på rygg och ge upp och överlämna livet till något övermänskligt. De flesta bruka kalla det gud, ödet och ibland i matematiska sammanhan för slumpen.

Så för att återgå till ekonomi så är det en sannolikhetslära. Men ekonomi är också ett maktmedel när det gäller att styra människors beteende i en marknadsekonomi. Det är ingen slump att vi i Sverige investerar mer pengar i reklam än i utbildning. Vad är det då för problem med de ekonomiska modellerna. De senaste nobelpriserna i ekonomi har börjat belöna systemteoretiska modeller. Det här säger dig kanske ingenting men det handlar om att de få enkla variablerna som användts i ett statiskt samhälle inte längre håller. Det är alltid lätt att studera och förutsäga något isolerat och stillastående. Ekonomi är alltid ett flöde men i ett statiskt samhälle följer det givna flöden och mönster.

Jag har skrivit om det jag ser på den ekonomiska himmelen. Den faktor jag menar väger tyngst idag är teknikutvecklingen inom it som givit oss helt nya kommunikationsmönster men framförallt globaliseringen. Det här ordet betyder olika beroende på vem som uttalar det men det jag menar är att vi idag har möjlighet att ha dialog individ till individ. Det är som den lilla byn men omfattande hela planeten.

Det som händer när de här processerna tar fart på allvar är att äldre struturer faller samman. Det går dessutom väldigt fort när det sker. Den som förstår kemiska reaktioner eller förstår det som sker inom klimatområdet vet vad det innebär när en långsam process helt plötsligt ger en kvalitativ och kvntitativ förändring.
Det är inget trolleri och vi kan observera skeenden om vi har kunskapen. Problemet med kunskapsutvecklingen är att den för människans del alltid sker i efterskott. Vi lär oss av det som hänt (ibland) och har mycket bristande förmåga att förutsäga det som aldrig hänt. När det gäller t.ex. klimatförändringar har modellerna funnits i minst 100 år och trots det så står vi människor som fågelholkar och fattar inte det som sker,

Vad är det då som ger denna tröghet. Vad är det som gör att människan inte dyker djupt ner i sina föreställningar om den enda verkligheten. Jag har inget bra svar mer än brist på kunskap och rena maktfrågor är de som ligger närmas till hands. Varför har vi inte en skola som lär ut den tillgängliga vetenskapliga  kunskapen till alla barn på planeten. Varför accepterar vi att vissa människor tillåts (i ekonomiska termer) värderas högre än andra. Extremen av skillnaden mellan städerskan och vd blir i politiska termer rasismen. Det kan låta drastiskt men människan söker alltide en förklaring till det hon ser eller upplever. Hur skall man förklara att en person tjänar 1.000.000:- i månaden och en annan på planeten 100:-/månad. Det blir rasism om vi inte vågar börja diskuter makttermer. Vad är Livet och vad är det att vara människa? Är du en av de som tror att människan är en produktionsfaktor eller en konsument. Har du gått på ordet arbetslinje som många politiker är så förtjusta i?

Jag har försökt beskriva de politiska rörelserna i enkla förgbegrepp. Det är ingen sanning men kanske kan det väcka en tanke. Jag har också reagerat på de ständiga väljarundersökningarna och startat bloggosfärens ständigt pågående väljarundersökning. Syftet är givetvis att skapa dialog och debatt kring maktfrågor. Jag debatterar ofta den bruna rörelsen och dagens undersökning från novus är ett bra exempel. Hur kan man genomföra en udersökning utan att presentera den bruna rörelsen. DN presenterade häromdagen en undersökning. I Expressenbloggen skrev jag också om hur man behandlar orden i DN/Synovates väljarundersökning.

Min övertygelse som inte är grundad på maktbegrepp är att framtidens tänkande och handlande finns inom den gröna politiska rörelsen. Det handlar i djupet om att förstå Livet och de processer som påverkar människor, djur och natur på vår enda planet. Människan är inte en produktionsfaktor eller en konsumtionsfaktor. Det är föråldrad konservatik ekonomisk teori som försöker få oss till att vara ett offer. Slutligen skulle jag vilja rekomendera ett inslag i Aftonbladet. Allan Carlsson skriver en blog från Afrika. Läs den.

Media som jag ägnar rätt mycket tid till att kommentera har förändrats dramatiskt från folkbildande till megafoner för politiska budskap inbäddat i ett intetsägande brus av sex, våld och underhållning. Inte bara läsaren har blivit konsument utan tidningarna har blivit en del av reklamindustrin. Det ger en fragmentiserad bild av verkligehten som i slutänden ingen vinner på. Inte ens dagens makthavare. Men idag finns kunskapen och din möjlighet att påerka bara ett klick borta.

Andra bloggar om: , , , , , ,Technorati om: , , , , , ,Icerocket om: , , , , , , , ,Intressant

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se