Bloggen för yttrandefrihet

Aftonbladet och Dagens Nyheter har stängt av interaktionen med bloggvärlden.

Den första möjligheten för alla som skriver en blogg är att sluta länka till dessa 2 tidningar. Resultatet blir att SVD, Dagen, HD och IDG tar över en stor del av den offentliga debatten. Det ger givetvis en lite snedvriden debatt en stund men det är stora investeringar och reklampengar nedgrävt i interaktion med läsarna.

Varför stänger då tidningarna ned.

När det gäller Aftonbladet beror det direkt på mig. Det kan du läsa mer om på mitt tidigare inlägg. Aftonbladet surnade ur när jag länkade till deras största succer Bonde söker fru och Idol.


Fritt om sveket

I "Bonde söker fru" vädjade hon om ärlighet. Men nu avslöjas sveket mot Hanna.

Tv-bonden Anders blev kär i Isabel - efter bara två dagar.
Läs mer här om ett svek mot en kvinna och oss alla.

Friheten att vara i media

Oddsenpekar på Amanda. Men får Aftonbladets läsare och "Idol"-kollegorna välja så ska Marie vinna på fredag.- Årets final kommer bli den mest spännande någonsin, tror Kishti Tomita.
Det är två både vackra och välsjungande kvinnor. Det skall bli kul att se hur de lyckas, jag tror på båda.
Det finns en annan kvinna Eva som jag också tror på även om hon inte är en idol. För mig så är hon den verkliga Idolen. Läs!


Det här hade föregåtts av samtal från mig med både DN och Aftonbladet.

DN uppgav mer tydligt att de inte vill ha in massa skit i sin tidning. Då handlar det dels om det som skrivits om Schenström i olika bloggar och också en massa mer eller mindre knasiga nazistiska länkar. Däremot förnekade tidningen bestämt att det hade något med den aktuella händelsen (Eva) att göra. Jag kan godta DN´s skäl och en enkel lösning är att göra som SVD. Visa ingen Bloggtext utan bara länk.

Aftonbladet har jag svårare att förstå eftersom de bara stängde av just för det tema jag skrivit om (Eva).
Eftersom de körde både Idol och Bonde söker fru för fullt så var det inte någon teknisk översyn de höll på med utan ren censur. Jag provocerade givetvis fram stängningen, men inte var mina inlägg på något sätt kränkande eller omöjliga att länka (publicera?).

Alltså är vi framme vid makten över ordet. Ansvarig utgivare för en blogg är den som skriver en blogg. Det kan aldrig bli tidningsutgivarens sak att avgöra. Det framstår också som minst sagt löjligt att tro att det går att styra det fria ordet idag på samma sätt som för 30 år sedan.

Tidningarna skriver sig varma över bloggen när det gäller rapport från Burma eller någon annanstans. Men när det verkligen gäller så träder ett annat ansikte fram. Sveriges journalister och även kommunikatörer har en hel del att förklara för sig själva och vi som läser media. 

Sedan vill jag bara avsluta med att jag på intet sätt ser mig som någon skribent. Jag stavar dåligt och slarvar ibland för att tiden är knapp att snickra ihop en tanke. Men jag låter det jag skrivit vara kvar trots att en del skulle jag vilja skriva om. Det finns ett antal bloggare som varit underbara och förstår att det handlar just om yttrandefrihet. Sedan har jag kallats både diarrebloggare och spambloggare. De som kallar mig så är oftast de som själva länkar mest för att få uppmärksamhet. Oftast är det bloggare som inte skyltar med sitt eget namn utan har någon lustig signatur.

Till Aftonbladet främst men även Dagens Nyheter vill jag bara framföra att de skall inte vara rädda för bloggen som fenomen. Låt mig och andra skriva "massa skit", släpp frågan att värdera vad andra skriver. Jag skriver under eget namn och det behöver inte någon chefredaktör ta ansvar för. Vi får nog ett bra samhälle om journalister och tidningar själva bestämmer vad de skall skriva. Men ensidig nyhetsbevakning och rapportering är något vi inte skall ha i Sverige eller hur...... 
 
Nu länkar jag den här artikeln till, just det ingen mer än SVD. De skriver om övervakning och det kan vara ett passande tema eller hur. Över hälften av de kommunala gymnasierna i Stockholms stad har installerat övervakningskameror inne i skolorna.

Det är en intressant artikel SVD skriver om övervakning, men det fria ordet skall inte övervakas i Sverige...eller hur?.

Till er som undrar vad jag är för rättshaverist eller tok så finns jag på ett gammalt TV-inslag. Nu är min blogg min helt privata och har inget att göra med varken mina tjänsteuppdrag eller politiska uppdrag. Men eftersom jag blivit ganska ifrågasatt för det jag påstår så kan ni se mig på bild när jag uppträder som politiker..ingen av er behöver dela mina politiska värderingar. Läs gärna mitt första inlägg när jag startade min blogg i juli 2007 så kanske det klarnar lite. Men det finns ett gammalt talesätt om att skjut inte pianisten...eller budbäraren..

Sov gott och God Jul
Björn Wadström

Intressant Yttrandefrihet  Aftonbladet  Dagens Nyheter  Media Länkar 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se