Yttrandefriheten 3

Jag är oroad och upprörd. Idag har jag tagit semester från jobbet bara för att kunna skriva detta så var snälla läs ordentligt vad jag skriver.

En kvinna från Nyköping, min hemstad, berättar om hur hon som 14-åring var placerad i samhällsvård. Hon hamnade i en situation där hon blev sexuellt utnyttjad.

Det kanske inte är en helt ovanlig historia men samhället väljer att inte tro henne. Detta trots att det finns polismän som uppger att de fick order om att inte utreda vilka förrövarna var.

Historien är den s.k. "Geijeraffären".

Jag skriver självklart om denna historia av många skäl så läs mitt tidigare inlägg yttrandefrihet 
Lokaltidningen Södemanland Nyheter släpper fram kvinnans berättelse där tidningen också vågar namnge höga Herrar. Läs SN genom att klicka på bilden ...men det viktigaste


är att de två tidningar som en gång i tiden valde att skydda Herrarna DN och Aftonbladet gör samma misstag igen.

Det här låter konspiratoriskt men jag ser bara det som faktiskt sker. Jag har mailat och talat med ansvariga på båda tidningarna och fått dessa svar.

Aftonbladet länkar fortfarande bloggkommentarer men inte på det lilla de skrivit om Geijeraffären". Skälet jag får är att Aftonbladet som princip inte länkar i brottmål.
Dagens Nyheter har skälet att de stängt av alla bloggkommentarer, på alla artiklar, för de skall se över sina rutiner.

Jag har förståelse för att det är privata media och de väljar själva vad de gör. Jag förstår också att det ibland kan bli svårigheter med det material en bloggare skriver. De översta raderna i en blogg kommer på tidningens webbsida och tidningen kan då riskera skadeståndsmål eller att förtal förekommer.

Men när det gäller just den här historien där DN och Aftonbladet är de 2 tidningar som redan åsamkat yttrandefriheten en sådan skada borde de förstå att skälen och timeing är helt fel.

Hjärlp till och protestera över DN och Aftonbladets aggerande för yttrandefriheten. Länka gärna hit när du skriver ett inlägg eller skriv egna inlägg...snälla reagera!!

Jag lägger upp samma länkar och ref. som i mitt tidigare inlägg.....DN DN DN DN DN  SVD  SVD SVD SVD  AB  EXPR EXPR EXPR EXPR  HD DAGEN

Tillägg 1..mail från aftonbladet..

hej och tack för ditt mejl.
ja det är ett medvetet beslut. I och med att bloggrubriken automatiskt kommer in på vår sida och jag som ansvarig utgivare därmed blir ansvarig använder vi inte blogglänkar i en del känsliga historier. I det här fallet ville vi inte ha rubriker från bloggar som kanske valde att namnge personer vi valt att inte namnge.  Vi har inte tid att välja bland bloggarna och därför tog vi bort tjänsten på denna historia.
Vänliga hälsningar Kalle Jungkvist

------------------------------------------ Kalle Jungkvist Chefredaktör (Editor in chief) Aftonbladet Nya Medier 105 18 Stockholm Mobil: +46705906041 [email protected]

Tillägg 2. Nu har Aftonbladet valt att ta bort det lilla de skrivit från löpet...bra sätt att slippa debatten...att inte publicera..
.....känner ni igen beteendet från -70-talet  "Staffan Heimerson, redaktör på Aftonbladet, beställde en granskning från Jan Guillou, som avslöjat IB-affären tillsammans med Bratt. Guillou försökte och lyckades få Bratt att röja sin källa. Det var Leif G.W. Persson som arbetade för rikspolischefen, som på en direkt fråga bekräftat för Bratt att det skickats ett PM där Justitieministern ansågs vara en säkerhetsrisk. Aftonbladets ansvarige utgivare Gösta Sandberg avstod från att publicera artikeln."

Tillägg 3

Nu börjar jag bli riktigt orolig för vad Aftonbladet håller på med. Eftersom chefredaktören var orolig för den inledante texten från bloggar så skrev jag ett antal korta inlägg.
Friheten att vara i media, Fritt om sveket, Fritt om goda yrkesmän, Fri press, Fritt om polisanmälan.
Samtliga dessa inlägg uppfyllde chefredaktörens krav. De fungerade en kort stund. Kontrollera själv om du anser att de skulle vara störande på något sätt? När Aftonbladet väljer att ta bort dessa så får de väl stå där med sitt val! Vi får väl se om historien visar att det var klokt eller inte. 

Det som skrivs på enskilda bloggar behöver väl inte Kalle Jungkvist bedömma eller var det inte sant det Kalle Jungkvist skrevtill mig i mailet. Det är inte 1977 utan 2007 nu...ta fram det material som finns nu och gör det offentligt.

Observera att det var just detta Kalle Jungqist skrev  "Vi har inte tid att välja bland bloggarna och därför tog vi bort tjänsten på denna historia." Men tid att plocka bort de inlägg jag skrivit har han..märkligt......att han inte har tid att skriva om "Geijeraffären" :(

Tillägg 4 Som alla observerat har nu Aftonbladet valt att ta bort bloggkommentarer från alla. Det är bra Aftonbladet:( Eftersom även åklagaren nu börjat prata kanske ni kan börja skriva nu om Geijeraffären.
Vi får väl hoppas att Aftonbladet kommer igen med sin webb...återupprättad.

NästaFöregående

Kommentarer
Postat av: Ormblomma

Detta faller på sin orimlighet. Vi som var med då minns den tidens politiker som betydligt mer hedersamma än vad de är idag. För att ta Thobjörn Fälldin t.ex: Är detta en man som har för vana att springa på bordeller? Om ni tror det så gör en utredning om Fälldins privatliv; intervjuva hans anhöriga och folk som känner honom.

Var förresten inte flickorna drogade då de jobbade på bordellen? Minnesbilderna kan i så fall varit oklara, och traumat kan ha utlösts i efterhand när de sett på TV och tyckt sig känna igen män de haft sex med.

2007-12-06 @ 13:24:45
Postat av: Anders Svensson

Björn: Den första artikeln Aftonbladet skrev om Geijeraffären hade länkar. Man tog bort länkarna igår kväll nån gång. Då sjönk besökarantalet till min blogg klart. Jag har fått över 2000 besökare från den artikeln. Men DN har bara länkar på de gamla artiklarna vad jag har sett hittills.

2007-12-06 @ 13:51:14
URL: http://www.zaramis.nu/blog/
Postat av: Jinge

Självklart har tidningarna sin fulla rätt att välja VILKA artiklar de ska släppa fram bloggkommentarer till. En EXKLUSIV rätt.

Att namnge gärningsmän har absolut ingenting med yttrandefrihet att göra.

Det är bara sjaskigt om de inte är dömda för brott, och inte ens då om det inte är ytterst allvarligt!

2007-12-06 @ 14:03:19
URL: http://jinge.se
Postat av: Björn Wadström

Jinge
Läs då tidningarna framförallt aftonbladet men även expressen. Det kryllar av beskrivningar av brott och namn. Nu handlar detta om att vår stat en gång lyckades att tysta både polis, åklagare samt media.
Nu rullar det i TV och andra media, poliser talar osv men Aftonbladet och DN har ett särskilt ansvar med tanke på historien.

2007-12-06 @ 14:14:15
Postat av: Freddegredde

Tog du semester(!) för att skriva det här blogginlägget? Jag upphör då aldrig att förundras...

2007-12-06 @ 14:55:57
Postat av: Björn Wadström

Freddegredde
Om du kan förstå hur en kvinna mår som blivit utsatt för sexuella övergrepp som samhällsplacerad 14 åring...Nej det kan du givetvis inte...men när sedan åklagare och stat tystar ner historien för att skydda förrövaren...kan du förstå det...när sedan media som skall bevaka staten tystnar..kan du förstå det.....vad kan jag göra mer än att skriva...tycker du att det är förvånande!

2007-12-06 @ 15:09:00
Postat av: Amir

Jag tycker att det är förvånande att du utgår från att en persons berättelse är sann även när två olika organisationer hävdar att även om det finns en viss sanningsgrad i den, inte rör sig om en så omfattande sanning som personen beskriver. Du hävdar, helt utan bevis eller argumentation, att både säpo och polis skulle dra täcket över huvudet trots att de faktiskt en gång i tiden avslöjade rätt mycket skadande material.
Sen att du drar spök-argumentation när någon ifrågasätter dig är väl på gräns till att göra mig förbannad. Att den som inte har varit med om något inte heller kan avgöra vad som ska betraktas som sanning är ju ett rent idiotiskt utfall från din sida om jag så får säga. Att Freddegredde inte förstår hur en utnyttjad flicka känner sig är väl lika sant som att du inte heller kan det!

2007-12-06 @ 17:30:08
Postat av: Björn Wadström

Amir.
Du har helt rätt. Se till att "staten" tar fram allt material. Låt en "fri" utredningsgrupp få tillgång till allt material.
Det är oerhört allvarligt när staten kan tysta både rättsväsende och media.
Du lyssnade kanske på TV där även polisen nu berättar. Ta fram även säkerhetspolisens material till offentligheten. Vi får hoppas att några fler kvinnor än EVA vågar och orkar berätta sin historia.

2007-12-06 @ 17:39:16
Postat av: Wunder

Men ... tänk om det är lögn. Vad gör du då. Ber om utsäkt?

2007-12-06 @ 18:11:37
Postat av: Björn Wadström

Hej Wunder
Be om ursäkt? ...för att jag skriver att "staten" en gång för alla skall ta fram all information i ljuset det var en märklig kommentar..för att jag skriver att media skall undersöka och publicera..vad menar du?

2007-12-06 @ 18:18:46
Postat av: Amir

Jag får en känsla av att du egentligen inte har läst vad jag skrev.. Jag var ju trotts allt ganska kritisk mot ditt sett att se på affären men ändå säger du att jag har "helt rätt". Det har gjorts oberoende utredningar, ingen har pekat ut de nu utpekade personerna som förnekar sin inblandning. En kommentar i SVT om att namn som nämnts i kvinnornas berättelse stämmer med misstänkta säger ju inget annat än att en del av de som misstänktes för inblandning var med stor säkerhet skyldiga. Men det säger inget om de övriga "anklagade" så som exempelvis Olof Johansson vars "övergrepp" till och med är tidsbestämt och därmed också bevisligen inte kan ha skett eftersom Johansson vid det av kvinnorna nämnda tillfälle var på besök i USA. Varför ska vi svälja dessa anklagelser hela med lina och krok när det finns bevisliga brister i dem? Kan du förklara det?

2007-12-06 @ 18:32:53
Postat av: Björn Wadström

Amir
jo jag läste vad du skrev. Men har du läst de inlägg jag skrivit med rubriken yttrandefrihet. Jag tror inte du hitta något av utpekande av namn i det jag skriver. Du nämner själv namn och för alla som är utpekade så vore det väl också bra om all information gjordes offentlig. Det enda skaälet att inte lyfta upp historien skulle vara något i förhållande till annan stat. Men det som hände på 1970-talet kan knappast var av den karraktären..eller har du något annat skäl till att denna sörja kan få bli offentlig?

2007-12-06 @ 18:42:10
Postat av: Leo Occam

Visst är det en upprörande historia, från början till slut. Kanske är ändå den största skandalen att Olof Palme tilläts tysta ned sanningen att hans justitieminister sprang på bordell och umgicks med kriminella. Media strök vänstern medhårs även då.

Smart av SAP att lägga till några fler namn i listan och då välja Fälldin mfl. Riktigt listigt faktiskt och det fungerar fortfarande som en faktor i politiken. Sanningen var ju annars att Geijer var ensam om detta snask bland toppolitiker.

Kanske var det Ebbe Carlssons ide. Smart kille, i Partiets tjänst !

Leo

2007-12-06 @ 19:25:16
Postat av: Toivo

Det är tonen i ett par kommentarer (som ifrågasätter flickornas berättelse), som får mig att vittra maktelit. Här skulle behövas lite research från nån tekniknörd. Nån som exempelvis tar fram IP-adresserna på dessa kommentarer. Dessa adresser kan eventuellt leda till intressanta ställen. Min egen IP-adress är följande: 83.176.225.60

2007-12-06 @ 20:46:23
Postat av: Amir

Så du tycker helt enkelt att det är klandervärt av media att inte publicera namnen på personer som mycket tvivelaktigt kanske deltog i något hemskt..
något som de troligen inte kan svära sig fria från helt och hållet även om det inte kan bevisas att de faktiskt var skyldiga. Något jag tycker att du borde lära dig är media etik. Det handlar om att inte publicera något som man inte kan bevisa eller som kan skada en persons rykte utan att ha fulla belägg för att göra det..
Jag anser inte att man ska publicera namnen på de "misstänkta" eftersom det mer eller mindre verkar vara en påhittad lista..
kollar du in svd just nu är det en tredje kvinna som varit med flickorna som ung, och hon minns då inga politiker...
säger inte det dig något?

@Toivo, jag är kritisk till den fakta som kvinnorna lägger upp, om du vill kalla mig maktelit för det så gärna det..
men du kan väl då spåra min ip och se att jag bor i en studentkorridor, läser sociologi och har småläst såväl kriminologi som rättsvetenskap. Ska jag kallas för maktelit då eller var det bara ett dumt uttalande från din sida?

2007-12-06 @ 23:23:39
Postat av: Björn Wadström

Amir
Jag vet vad jag skriver. Du har ännu inte sett något namn på någon person i det jag skrivit.
Om du tvivlar på att det funnits en bordell och om du tvivlar på att ett barn utsatts för sexuella övergrepp. Fundera då på varför du tvivlar... Vilka män skiter jag peronligen i.. men inte att ett samhälle..polis, åklagare..media låter det ske när "samhället" vet..
Om du mailar mig med telefonnummer så kan jag förklara för dig hur jag kan skriva med den övertygelse jag gör. eller så väntar du lite på att kvinnor..taxi..grannar...vänner börjar tala. Det är faktiskt ingen som låtit människor vittna.

2007-12-06 @ 23:54:05
Postat av: Vaileth

Jag förstår inte riktigt tidningarnas val, och undrar som du. Jag har läst igenom ditt blogginlägg flera gånger och blir inte riktigt klok på det.
Att man lägger locket på då kvinnor och barn utnyttjas sexuellt är ingen nyhet. Ju högre uppsatta personerna är, ju mer ska de skyddas.
Däremot funderar jag på om någon diskussion seglat upp på redaktionerna nu, då Anders Pihlblad, den hånglande politiske journalisten som hade ett möte på en krog inför moderatstämman, fick en debattartikel publicerad igår om hur tidningarna har
enligt honom misskött kommentarer och blogglänkar till Schenström-affären. Han och hans anhöriga hade googlat på hans namn och fått en halv miljon träffar och han beklagade sig över lögner och annat förtal som svenska folket ägnar sig åt i våra medier.
Bara en tanke så här mitt i natten!

2007-12-07 @ 03:42:39
URL: http://ultravs.blogspot.com
Postat av: Ola G

Det är ett fint samhälle vi lever i där självutnämnda förståsigpåare vill dra ett streck över allt vad preskription heter, kanske borde man behandla yttrandefriheten lika godtyckligt

Ola G

2007-12-07 @ 10:42:18
Postat av: AM

intressant o glädjande får man nog anse att det trots allt är så många som reagerar om än på olika sätt på denna händelse. För det är bara EN händelse! Antalet unga flickor som blivit o blir utsatta i liknande situationer är oändliga. Tack Eva för att du orkar ge röst åt dessa! Tack Björn för att du kämpar! Om media nu vågar fortsätta skriva finns det hopp för yttrandefriheten även när det gäller "obekväma" situationer med kända makt män inblandade

2007-12-07 @ 13:25:13
Postat av: Björn Wadström

Ola G
Jag kommer att skriva ett inlägg yttrandefriheten 5 där just frågan om preskiption belyses. Sedan vill jag lugna dig med att jag vet vad jag skriver om. Det kommer du också att förstå framöver.

2007-12-07 @ 18:40:35
Postat av: Jinge

Jag tycker att du agerar som en rättshaverist Björn!

2007-12-07 @ 23:29:00
URL: http://jinge.se
Postat av: Björn Wadström

Jinge
Det är inte jag som havererat utan rättssystemet.
Lyssna på Eva.

2007-12-07 @ 23:39:05
Postat av: Jinge

Jag vet inte vad det är för ?Eva? du talar om, jag bara konstaterar att du skräpar ner andra bloggars kommentarer med länkar till din egen blogg. Sedan tror du att DITT agerande fått Aftonbladet att fimpa bloggar på ett generellt plan, tämligen omnipotent om jag får säga. Att ta ledigt från jobbet för att yra om yttrandefriheten verkar minst sagt rättshaveristiskt.

Du kanske behöver någon att tala med?

Yttranden av karaktären ?Snälla, läs denna text? pekar på en tämligen skruvad realitetsanpassning.

Slappna av för fasen och andas med magen!!

2007-12-08 @ 00:29:37
URL: http://jinge.se
Postat av: Karbid

Att en offentlig statlig utredning inte har gjorts ännu är en stor jävla skandal. Förjävligt respektlöst både mot rättsamhället och de utnyttjade flickorna. De som tystat ner historien förtjänar all skit de kan få.

Men i övrigt bör medierna inte yttra sig i skuldfrågan eller publicera namn på misstänkta personer innan någon utredning har gjorts och kommit med starka bevis eller indicier för att någon eller alla av de utpekade verkligen utnyttjat flickorna. Innan dess bör man verkligen hålla sig borta från allt sådant. Vi kan tro saker, vi kan spekulera saker, men det är få av oss förunnat att veta vad som faktiskt hände.

Kan vi vara helt säkra på att kvinnorna har full koll på det som hände dem när de var 14 år? Naturligtvis inte. Deras vittnesmål bör tas på största allvar och borde ha utretts för länge sedan, men bör inte automatiskt tas för en sanning bara för att händelsen är har inneburit en enorm tragik för dem. Inte heller för att det är behäftat med en potentiellt smaskig politisk skandal.

2007-12-08 @ 09:29:58
Postat av: Britta_s

Hejsan

Jag drar mig till minnes en liknande händelse i Umeå för ett antal år sen. En ung kvinna satte igång livligt understödd av Kvinnojouren i Umeå att anklaga ett antal ledande politiker och högre tjänstemän för att syssla med offer-seanser och div sexuella utsvävningar vid Backenkyrkan. Det var en del skriverier i tidningarna. Så småningom visade det sig att hela historien var falsk och totalt saknade substans. De anklagade personerna mådde väldigt dåligt under tiden liksom säkert också den kvinnliga mytomanen.

Naturligtvis finns det politiker som som beter sig illa och går till prostituerade. Men jag bedömer nog detta med Geijer-affären som en parallell historia med ovanstående.

2007-12-08 @ 10:50:10
Postat av: Björn Wadström

Jinge..När det gäller Aftonbladet så är det sant..jag var med då:) Det var en rätt rolig interaktiv kommunikation när Aftonbladet försökte få bort mina länkar och släckte ner. Allt för yttrandefriheten....
När du skriver att du inte vet vilken EVA så förstår jag inte varför du kommenterar...har du inte fattat att jag skriver om en flicka på 14 år som blivit sexuellt utnyttjad..dax at du läser mina inlägg istället för att tramsa..
När det gäller att skräpa ner så är det helt frivilligt att länka eller ej. Jag tar t.o.m in dina kommentarer..puss och kram på dig.

2007-12-08 @ 21:41:41
Postat av: älska schulman

håller med aftonbladet. Helt ologiskt om de som tidning inte vill namnge folk förrän de är dömda samtidigt som de länkar till bloggar där dessa personer namnges.

Förstår inte varför folk klagar.

/Hiro

2007-12-09 @ 14:09:25
URL: http://blogg.aftonbladet.se/1858
Postat av: Björn Wadström

alska schulman
Jag hoppas du läst allt jag skrivit om Eva. jag har inte namngivit någon elle hur. Däremot kan varenda människa själv gå ut på internet och skaffa sig information. Södermanlands Nyheter är den tidning som nu låter Eva berätta.
Jag håller på med ett nytt inlägg om just förhållandet privata media och bloggen. Men just nu är historien Eva berättar viktigast. Ett barn som utsätts för sexuella övergrepp och samhället försöker förhindra utredning. Jag bryr mig egentligen inte om vilka personer som gjort detta.
Brott är brott, sexuella övergrepp är sexuella övergrepp svårate än så är det inte.
Hur skall någon kunna fömmas om polisen förhindras av en åklagare att utreda....intressera dig för den frågan istället. Det är mycket viktigare än hur våra media aggerar just nu. TV4 försöker bevaka detta på ett korrekt sätt...det är dax att lyfta fram vad som egentligen hände när Eva fick stå där ensam....För mig handlar det här i grunden om yttrandefrihet, demokrati och fundamenten i vårt samhälle rättsväsende och media...Läs om Eva..

2007-12-09 @ 14:55:35
Postat av: carro

Jag vill bara säga det att Eva bengtsson är att lita på.Jag känner henne och detta berätta hon för flera år sen för mig.Hon har mått väldigt dåligt i sitt liv,vad tänker jag ej gå in på men rest sig.Hoppas att hon sätter dit hela jävla skiten och tar bort alla falska glorier låt dom få krypa!!!!!!!!!!

2007-12-11 @ 20:58:34
Postat av: Anonym

jaha, då verkar det nertystat igen!Vad händer ska dom äckliga snusk gubbarna klara sig igen??

2007-12-28 @ 13:31:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se