Försvara friheten

Jag brukar inte uppmärksamma expressen för bra artiklar. men ledarredaktionens svar är värt att uppmärksammas:

"Vi liberaler ogillar politiska utopier eftersom de i praktiken leder till förtryck och diktatur; individers frihet och integritet får ju inte utgöra farthinder när regimen marscherar mot det grandiosa slutmålet.I demokratier talar man sällan om utopier, men väl om ?nollvisioner? ? och de kan i vissa fall vara lika individfientliga.
Nollvisionen ?ett narkotikafritt Sverige? har lett till många onödiga dödsfall bland narkomaner. Om en aktivistisk nollvision rörande drogrelaterade fosterskador sjösätts har vi skäl att vara oroliga.Pehrson ifrågasätter faktiskt kvinnors rätt till sin egen kropp i ovanligt radikala ordalag. Vad är nästa steg? Tvångsgraviditetstester av utslagna? Tvångsgynekologi? Det optimala är förstås tvångssterilisering......

Slutligen är det intressant att Pehrson bara talar om tvångsvård av ?nerknarkade? kvinnor. Vad tänker han göra åt bag-in-boxande medelklasskvinnor som överskrider folkpartiets promillegränser under sin graviditet? Ska de också låsas in? Eller är det bara försvarslösa ?knarkare? som är i farozonen?"

Det finns två saker jag skulle vilja lägga till. Narkotika är det som anges i narkotikaförteckningen och inget annat. Det betyder att de flesta narkotikaberoende människorna är det genom det vi kallar läkemedel. RFHL är en organisation som tar upp den frågan.

Det andra jag vill ta upp är begreppet frihet. Människan är fri oc begrepet frihet är en inskränkning av människans möjlighet att vara fri.

Ett mindre laddat exempel från hyreslagstiftningen. Det skall vara tyst i huset klockan 22. Jag gillar att spela Rolling Stones klockan 03 på natten. Däremot gillar jag inte att höra en Opera från grannen klockan 03 på natten.
Alltså accepterar jag att inte lyssna på Keiths underbara riff på natten.
Regler och lagar vi har måste alltså bygga på att alla parter ser en regel som vettig.

Det finns anledning att vi alla är uppmärksamma på hur folkpartiet och dess valda använder ordet frihet. Jag blir mer och mer mörkrädd ju fler förslag folkpartiet lägger om tvång för andra. Sverigedemokrater och Kristdemokrater framstår som en mild västanvind till det nya FörbudsPartiet. Det var med en viss lättnad jag observerade hur många fd. folkpartister flydde till de Nya moderaterna förra valet. Vi får hoppas resten också lämnar den unkna skutan för allas vår frihet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se