Religionsfrihet

Förenta Nationernas generalförsamling antog och kungjorde den 10 december 1948 en allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna.
Artikel 18
Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion och trosuppfattning och att, ensam eller i gemenskap med andra, offentligen eller enskilt, utöva sin religion eller trosuppfattning genom undervisning, andaktsutövning, gudstjänst och religiösa sedvänjor.

Jag föddes kristen men kommer att dö utan den tron. Det är helt i enlighet med artikel 18 och så långt är frågan enkel.

Det finns en grundfråga vi alla kan ställa oss. Finns det en Skapare?

De som svarar ja på frågan väljer sedan en av de möjliga gudarna. Problemet är egentligen att alla som tror på en Skapare hävdar att just deras gud är skaparen och har ibland lite svårt at respektera att det finns fler gudar enligt andra människor.
Sant och falskt kommer sedan ur de regelböcker som den särskilda guden sägs ha upprättat, ofta via en mänskig varelse kallad profet, präst eller något liknande.

Som du förstår har jag oerhört svårt att förstå att någon kan tro på en Skapare. Däremot respekterar jag att du och andra tror. För mig så är tro ungefär som vår tidigare förklaring till blixt och åska. Tor och Oden och alla dessa gudar fyllde en gång i tiden ett djupt behov hos människan. Rädslan för naturens krafter blev hanterliga och begripliga via gudarna.

Vi som svarar att det inte finns någon Skapare får minst två svåra frågor att hantera.
Den första handlar om mellanmänskliga regler. För mig så räcker förklaringen om de mänskliga rättigheterna och jag klarar mig utan religionens regelverk.

Den andra frågan är lite mer komplicerad. En Skapare betyder också att det finns en avsikt och en mening med Livet. Utan Skapare finns det ingen mening och det kan bli en faktor till viss vilsenhet.

Jag har faktiskt ingen bra idee om varför Livet är.
Jag kan däremot konstatera att Livet inte är meningslöst för att det saknar mening.
Den svindlande tanken att Liv kanske bara existerar på Planeten Jorden är inte helt enkel att ta till sig.

Utan Skapare får Liv i alla dess former ett värde för mig. Livet i sig är en skör process vilket vi ofta blir påminda om. De enskilda livet är begränsat i tid och har sin början och slut. Inte ens Livet i sig kan vi påstå är evigt. Förutsättningarna för liv är inte helt kända av människan än även om vetenskapen ständigt ger oss en ökad kunskap.

Men oavsett tro på en skapare eller ej så behöver vi syre, vatten osv. Religionen och dess tanke om att det finns något annat sedan har ingen motsättning till att värna Liv i alla dess former nu..eller?

Kommentarer
Postat av: Sigge

Jag har också gjort en vandring, från troende till ateist. Och detta rent av mot min vilja.
Jag förstår inte logiken i trons grundvalar. Den som tror gör oftast det till följd av var man föds och vilken fostran man får. Föds du på en plats blir du muslim, på en annan kristen, på en tredje buddist.
Däremot kan jag se betydelsen av religionen, ett sammanhållande kitt mellan människor - detta är vår kultur, våra normer, vår moral. Det har ett överlevnadsvärde i sig att människor bekänner sig till gemensamma värderingar.
Men idag genomsyras flera religioner av samma honörsord: kärlek, tolerans, människorvärde, fred, förlåtelser osv.
De mänskliga rättigheterna är en aspekt av det. Gemensam moral en annan.

2007-08-05 @ 16:31:13
Postat av: Björn Wadström

Moral ?? och då därmed föjande Etik skall jag fundera över några dagar och återkommer med ett inlägg

2007-08-05 @ 19:01:14
Postat av: Lars Rudström

I samband med artikel 18 ovan kan vi bara konstatera att dagens praktiska utövande av Koranen INTE tillåter att du byter religion! Då bedöms du som avfälling. Vilka muslimska stater är medlemmar i FN idag och hur klarar de sitt försvar mot art. 18?
Om ca 5 miljarder år har vår sols fusionsprocess nått sin ände. Solen kommer att expandera i sina dödsryckningar när allt väte fusionerats till helium. Allt på vår Jord förbränns. Därefter komprimeras heliumet in mot ett fruktansvärt starkt centrum och Jorden frys ner mot den absoluta nollpunkten. De präster, mullor och rabbiner som inte brunnit upp i första stadiet kommer att bli isstoder. Det är bara att välja! Allt detta är fysikaliskt bevisat och accepterat av vetenskapen idag. "Tro eller vetande"? Välj själva!

2007-08-05 @ 20:15:23
URL: http://www.rudstrom.se
Postat av: Björn Wadström

Jag är inte så hemma på Koranen men jag skall kolla med en muslimsk vän så återkommer jag. Din vetenskapliga beskrivning om Solen är kanske korrekt. Vetenskapen har egentligen ingen möjlighet att uttala sig om vad som händer om 5 miljarder år. Rent teoretiskt stämmer det nog men då får vi också lägga till människans kreativit i att hitta andra Solsystem inom denna tidsrymd av miljarder är. Så vetenskapen innehåller nog mer av långsiktig livshopp för mänskligheten. Vi får väl gemensamt se till att Planeten inte blir obebolig alltför fort. Då menar jag människans egen påverkan på atmosfären

2007-08-05 @ 21:09:38
Postat av: Wunder

Du skrev:
"Det finns en grundfråga vi alla kan ställa oss. Finns det en Skapare? De som svarar ja på frågan väljer sedan en av de möjliga gudarna."
Detta håller jag inte med om alls. Min tro är att alla religioner vi har är bogus. Det är seder och bruk och gissningar som sammansats till någon slags tro.
Det kan mycket väl finnas en skapare. Men - det leder inte till att man måste ansluta sig till en religion - eftersom alla troligen har fel.

2007-08-05 @ 23:26:27
Postat av: kristna Z

"Jag kan däremot konstatera att Livet inte är meningslöst för att det saknar mening."
eh......contradiction in terms?
Skojar.
Tack för respekten.

2007-08-06 @ 08:58:32
URL: http://enklabloggen.blogspot.com
Postat av: Björn Wadström

Till Lars Rudström. Läs mitt inlägg Koranens valfrihet så har du svaret att det är ok för en muslim att lämna Islam.

2007-08-22 @ 20:10:47
Postat av: K-B

Goddag ^^ Tänkte mest påpeka till Sigge att det där med att man väljer tro efter föräldrar i många fall inte stämmer, jag har många vänner som är så att säga "Nyfrälsta" och som på många sätt är lika troende som de som föds i en kristen familj.



Skönt förresten med en sida som inte förkasstar allt som en tro säger bara för att en tro säger det.

2008-12-03 @ 15:37:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se