Friheten att vara autonym

Ja, egentligen betyder det bara friheten att publicera under sitt eget namn. En fundering jag ofta har är varför människor väljer att vara anonyma när de skriver artiklar eller bloggar.

Det blir lite underligt när någon väljer att säga något, men liksom inte personligen vågar stå för det sagda eller skrivna. Egentligen spelar det nog ingen större roll. Kanske är det ändå tanken bakom ordet som är det intressanta.

Jag möter det ganska ofta just på tidningars debattsidor med anonyma människor som vräker ur sig tankar. Särskilt vanligt är det när någon vill snacka skit eller påstå fakta som saknar grund.

Ett fenomen jag uppmärksammat är att dessa anonyma människor liksom blir mer personliga i sina påståenden. Det är som om anonymiteten i sig plockar fram känslor.

Ja hur det nu är med den frågan så menar jag att det är en frihet att vara autonym.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se