Fritt från Nyköping

Det är väl trist att man skall behöva stå på torget och frysa.

Men vad skall man göra när hatet försöker få fäste i vår trevliga stad. Vi vuxna demokratiskt politisk engagerade människor bestämde oss för att vara på torget för att se och lära.

Några Nyköpingsungdomar med stöd av hitresta nazister hade en laglig demonstration. De lyckades väl skrapa ihop ett 40-tal människor. Några är samma personer som dyker upp i stad efter stad. Den här gången kallade de sig för Nyköpings fria nationalister...byta namn en gång i timmen verkar vara en metod :-)

Nyköpingsungdomarna var desto fler minst 200 skrek "inga nazister på våra gator". I det här ungdomsgänget som valde att spela fotboll under parollen torget är till för alla så fanns även syndikalister och afaungdomar representerade. Det fanns även i detta ungdomsgäng några personer som var hitresta.

Men eftersom jag var där hela tiden kan jag lätt konstatera vilka ungdomar som är från Nyköping och vilka som inte var det.

Ja och så står man där som vuxen och undrar hur de hatiska ungdomarna har det hemma och i sina liv. Det är inte utan att jag kan tycka lite synd om några ungdomar jag känner igen som står där krampaktigt och håller i en svensk flagga och hatar......det är ett lite bakvänt sätt att få någon uppmärksamhet i livet....men kan man inte hitta någon egen identitet så får man väl skaffa den genom att hata andra...

Polisen som börjat lära sig strategin som de yrkesmässiga våldsverkarna lägger upp gjorde ett mycket bra arbete. När några av nazisterna försökte skapa en våldsituation så reagerade polisen blixtsnabbt och på 3o sekunder var torget tömt på bråkstakar.

När jag åkte hemåt satt ett gäng molokna vid kiosken utan för psykiatrin och käkade en korv omgiven av bevakande poliser.... Alla experter på området säger att vi inte skall ge ungdomar med rasistiska åsikter uppmärksamhet...men är det kanske så enkelt som att dessa ungdomar som slåss och demonstrerar just saknat uppmärksamhet hela sitt liv....

Dn dramatiserar lite men de skall väl sälja en tidning antar jag....Nu var jag som sagt där hela tiden och det skall bli intressant hur detta spektakel tas upp på olika...media sidor...Jag kanske återkommer med det i ett senare inlägg.

Vad är det då rasister, nazister eller s.k. patrioter eller s.k. nationalister... hatar....ja det kan nog variera över tid..men oftast är det invandrare och det finns ju två partier Nationaldemokrater och  Sverigedemokraterna som formulerar det lite mer sofistikerat....men käre svensk låt dig inte luras av nätstrumpor och slips....det handlar bara om hat...hat...och åter hat.....

Avslutar med en vacker melodi till alla hatiska ungdomar och vuxna...


Kommentarer
Postat av: Lars Rudström

Björn! Ett litet blygsamt tips om "livet". Även det i Nyköping! Läs Christer Sturmarks "Tro och vetande 2.0". Finns i pocket till bra pris (kanske 50 spänn).

2007-10-21 @ 16:10:06
URL: http://www.rudstrom.se
Postat av: Björn Wadström

Hej Lars ser att du kommenterar igen senast gällde det visst när jag skrev att man kan välja att lämna Islam om man har lust. men jag antar att du har andra motiv än religion eftersom du kommenterar ett inlägg om nazism. Dit boktips finns recenserat på svd http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/artikel_33438.svd

2007-10-21 @ 18:45:54
Postat av: Emil

Hejsan! Det är mycket intressant att läsa om dina åsikter och tankar. Dock funderar jag på hur du så säkert kan veta vad det är som driver dessa människor? Det verkar som att du inte riktigt vet vad du talar om. Om du vill diskutera detta ämne är du välkommen att höra av dig med dina frågor så ska jag förklara hur det ligger till. Alla mår vi bättre av kunskap! / Emil

2007-10-21 @ 20:23:48
Postat av: Uppretad!

Det är ju bra att du verkligen skriver sanningen med! För det första var vi mer än 50 Nationalister & det var inte mer än ett 40 vänsterextrema!! För det andra så har Nyköpings Fria Nationalister just bildats & aldrig kallats sig något annat tidigare! För det tredje det var inte VI som försökte ställa till med bråk utan några av syndikalisterna följde efter oss när vi åkte ifrån torget med polisenstoppade dem från att göra oss något! För det fjärde vad är det som är så jävla fel med att stå & hålla i en Svensk fana?? Och vi är inte mer hatiska än andra det handlar om kärleken till vårt land & vårt folk, om du lyssnat till talarnas ord & försökt tagit in dom så tror nog jag att du liksom så många andra som var på torget i lördags förstått att det Info-14 hade att säga är jätte viktigt! Vi är inte ute efter någon jävla uppmärksamhet som tex AFA däremot är! Vad vi vill är att framföra ett budskap!! Sen ska du också veta att vi verkligen inte är våldsmakare, det är samma där det är också AFA som står för våldet!! Och nej vi hatar inte bara invandrare & Sverigedemokraterna är knappast inte Nationella då de visat klart & tydligt att de föråder den Nationella Kampen!
Och för sista gång det handlar inte om hat!!!! Den handlar Om KÄRLEKEN!! Kärleken till vår Nation & vårt Folk!!!

2007-10-25 @ 20:34:59
Postat av: Björn Wadström

Hej uppretad.

Som information till alla läsare så var jag på plats hela tiden tillsammans med minst 25 politiker från det de demokratiskt valda partierna i Nyköpings Kommun.
Tidningen återger en relativt korrekt bild.
Jag klarar av att räkna eftersom jag har en högskoleutbildning. Jag har dessutom arbetat som socialarbetare i Nyköping i 25 år så nog vet jag vilka ungdomar som bor i kommunen och vilka som var hitresta från andra städer.
Det fanns en del personer både på den högerextrema sidan och på den vänsterextrema sidan som var hitresta.
Stämning mellan de hitresta bråkmakarna från båda sidor var visserligen både högljudd och skrikig.
Polisen aggerade först när några personer från den högerextrema sidan försökte ta sig förbi polismuren. Eftersom jag själv med andra politiker var placerad mittimellan polisleden så såg jag mycket tydligt vad som skedde då. Polisen flyttade då de högerextrema snabbt ner till kyrkan i ena hörnet av Torget. Det var ett bra polisingripande för att undvika våld. Polisen eskorterade sedan de högerextrema bort till kiosken vid psykiatriska sjukhuset. Polisen skyddade då de högerextrema personerna och ingrep mot de vänsterextrema personer som försökte följa efter.

Vad är sanning eller inte sanning när olika händelser inträffar. Du upplever säkert att du räknar rätt och du upplever säkert situationen från där du befinner dig. Jag respekterar att du har din bild.

När det sedan gäller det budskap du ville framföra på Torget så håller jag på och läser varje dag om vad olika organisationer anser och vilka olika ledare organisationerna har. Jag försöker också läsa de grunddokument och program organisationerna har. För mig som tror på demokrati, yttrandefrihet, föreningsfrihet och de mänskliga rättigheterna är det här självklart. Jag försöker förstå även vad din förening vill. Jag undrar om du har gjort detsamma. Har du läst partiprogrammen från samtliga svenska partier?


När det gäller kärlek så vet jag vad det är. Det jag såg på Torget med egna ögon var något helt annat än kärlek. Det mest utmärkande just för kärlek är öppenhet, närhet, ödmjukhet, dialog, omsorg om andra människor.

Om du slutar att gömma dig bakom anonymiteten så för jag gärna ett samtal med dig om de tankar du kan ha om vår planet, människor, djur och natur.

När du talar om min nation så älskar jag Sverige. Det vackraste med Sverige är just den att varje individ har stor frihet, vi har demokrati, framförallt har vi yttrandefrihet och vi har haft fred i många år.

De ideologiska tankar som Hitler eller Stalin hade är inget för Sverige. Vi kanske kan vara överens om att nazism elle kommunism inte gör människan varken friare eller mer välmående. Nedvärderingar av andra människor, hat, hot och våld är ingenting Sverige vill ha. Rasism och främlingsfientlighet är inget som ger oss mer frihet eller välstånd.

Svenska flaggan är min flagga och den tar jag fram vid högtidliga tillfällen. Däremot tittade jag på personerna och jag blir inte förbannad på de ungdommar jag såg. Jag tycker faktiskt lite synd om de ungdommar jag såg. De finns så mycket annat vackert och roligt att göra i livet.
Jag har ju som du förstår träffat ganska många människor när de blivit lite äldre ångrar att de slösade bort sin ungdomstid.

Nu antar jag att du pratar om nationalism. Men hoppa gärna över tramset om vem som började bråka eller vem som vann. Den typen samtal hade jag i sandlådan.

Det renodlade begreppet nationalism kan vi diskutera om du vill. Jag är intresserad på riktigt över vad som kan vara positivt med nationalism för Sverige som land.

2007-10-25 @ 23:41:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se