Bloggstafetten 4 ( Valet )

Det är en lite annorlunda uppgift för mig att skriva om något någon annan bestämt. Men det går väl att vrida till .... Historien började med Bloggtidningen. Alter Ego 1 - Karin Långström Vinge 2 - Carina 3..ja så nu fick jag tangentbordet......

"Nu rullar jag pinnen till Björn Wadström som skriver om yttrandefrihet  och värdet av det  http://wadstrom.blogg.se/  och jag vill att den bloggaren ska skriva ett inlägg om hur hans val påverkar hans liv och hur hans tidigare val påverkat hans liv idag.  Vi är ju summan av våra val och det är ganska spännande att titta tillbaka och se hur vi valde när vi var yngre och hur vi tänker idag.
Så det får bli min utmaning till honom.
Lycka till."



Hur valet påverkar mitt liv.

De som känner mig har säkert hört mig säga att jag aldrig valt fel eller någonsin kommer att välja fel. Det påstående grundar sig i en övertygelse om att varje människa alltid väljer rätt utifrån de "med-vetna" val individen står inför. Konsekvenserna av ett val är en helt annan historia. Att ägna sig åt funderingar typ om jag hade valt så istället är meningslösa. Det är inte möjligt att välja bakåt i tiden. Så det vi kan konstatera är att valet är framåtriktat i tid. Vi kan alltså påverka framtiden men inte dåtiden.Jag skulle lätt halka in på att börja skriva om begreppet tid men för en gång skull skall jag hålla mig nästan till ämnet.

Har människan och andra djur ett eget fritt val. Det är en ganska komplicerad fråga hur ett gäng samlade organiska ämnen, främst kol kan välja. Den som bäst har hanterat frågan filosofiskt, om fri att välja och ansvar, är enligt mig Sartré. Det finns en tanke om valet han framfört och det är att icke-valet är ett val i sig. Ett exempel är seglaren som möter hård vind. Börja kryssa eller gå i lä är väl två tydliga val. Att lägga sig på durken och be är ett annat val. Att bara göra ingenting är också ett val.

Som den ateist jag är finns ingen själ eller ande eller överhuvudtaget mening med livet. Det betyder inte att livet saknar mening för varje individ. Vi är alla annorlunda och skapar så att säga vår egen mening i vårt eget lilla universum. Så livet är både spännande och vackert som jag ser det.

Den oorganiska verkligheten som vi känner den är skrämmande för en enskild individ. Religionen och tomten fyller säkert en stor uppgift för att människor skall leva ett harmoniskt liv. Om vi alla var med-vetna om hur verkligheten egentligen fungerar så skulle nog apoteken ha långa köer av människor som ville köpa lugnande medel...ja och då skulle fisken dö för att reningsverken inte klarar vattenlösliga substanser.....
Vi lever alltså enligt mig i en ganska lullig låtsasvärd. Den håller nu på att gå sönder av människans val marknadsekonomi heter det visst på nyspråk. Klimatförändringar och andra vetenskapliga rapporter ger oss klara signaler om att människan håller på och förstör livs-förutsättningarna för mänskligheten.

Det finns ett kollektivt val, men det är i grunden individuellt. Ett bra exempel är när jag väljer att ta bilen de tio milen till Stockholm. Att mänskligheten riskerar att dö ut när jag kör bil vet jag. Ändå är det lockande att åka från dörr till dörr...så jag tar bilen istället för tåget. Men när jag kommer till Kungens kurva upptäcker jag att 50.000 individer till gjort samma individuella val som jag. Tvärstopp och jag kommer försent till mötet.....det är så det fungerar med iden om  marknaden...

Det individuella kollektiva valet fungerar bara med kollektiva överenskommelser. Principer för dessa överenskommelser behöver ständigt diskuteras. För mig finns det bara en plats som detta kan ske och det är i FN.
En förutsättning för framtida val är givetvis att vi människor överlever som art. 

Individuella val och kollektiva överenskommelser måste grunda sig på all den fakta vi kan samla. Information måste vara tillgänglig för alla. Det leder fram till att en överlevnadsfråga för individen, samhället, naturen, djuren.
...är yttrandefriheten...frihet ja just fri...

Nu lever varje individ inte så länge...hur gammal blir du? Den frågan är vettig att ställa sig då och då....hur väljer du att använda din tid...jag har valt att ägna de få år som är kvar av mitt liv bl.a  till ett projekt att beskriva med-vetandet...det är ett val jag gjort.

The End.

Lite aktuell press om ovanstående ord...universum..val och livskris..religion 
Sedan skall vi inte glömma Aftonbladet denna alltid lika folkbildande och kunskaps spridande  tidning, Idag får vi information om hur Britney Spears och hennes ex. lever. Just det glömde jag skriva... att just media har en oerhört viktig roll att spela för att vi som individer skall kunna göra kloka val....information krävs för att välja..




Nu var det inlägget färdigt och jag har nu äran att överlämna ordet till

5. Lisa Jönsson http://villafarmen.se/blogg

Lisa skriver bl.a. om hundar, så nu när jag har valet att bestämma ämne åt Lisa så blir det om taxen. Men så enkel skall det inte vara. Jag har ett halvsnurrigt projekt som handlar om smörtaxen. Det begav sig en gång i tiden att jag fick en smörtax. Som alltid vill jag veta mer och sökte på google..2 svar..en antikhandlare och en tysk porrsida. Då bestämde jag mig för att leta reda på var den första smörtaxen kom ifrån. Idag får man 505 svar på google på smörtax..och jag letar fortfarande efter den första smörtaxen...så ämnet till Lisa är.

Smörtaxens historia.
(Är det för svårt så är det ok att skriva.. historien om smörtaxen,)

Vov på dig Lisa och lycka till....... 

Med vänliga hälsningar
Björn Wadström


Kommentarer
Postat av: RS

Intressant. Mycket intressant. Det kluriga är att jag som är enormt intresserad av religion och är anhängare och medlem i två av de stora världsreligionerna drar i stort sett samma slutsatser om fria viljan och valet.
Kanske det är så att ord som ateist, kristen och buddist bara är etiketter och innehållet kan vara detsamma.)

2008-01-05 @ 10:45:02
URL: http://bloggtidningen.se
Postat av: Pumita

När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på denna historia för det är ju ofta så med val som det är med tur/otur att man vet först efteråt hur ens val faller ut. Det handlar i mångt och mycket om förhållningssätt och det gäller att välja det som är bäst just då. Glöm inte att "inte välja" också är ett val.

2008-01-05 @ 12:21:29
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Carina

Det var ett annorlunda inlägg. Dia reflektioner är intressanta. Själv har jag en tro som bär mig genom livet. Det är ok att tro eller ej, var och ens val anser jag. Men eftersom jag nästan varit död och fått en känsla av att någon skyddar mig så är mitt val enkelt. Tack för detta inlägg.

2008-01-05 @ 15:27:43
URL: http://blogg.aftonbladet.se/12494/
Postat av: Björn Wadström

RS. Det är nog kanske som du säger om just fri vilja. Den stora skillnaden mellan ateist / troende är nog huruvida det finns en mening eller ej. Med en tro så har xx skapat.. men det är en rätt stor disk. skall försöka skriva ett vettigt inlägg om det någon gång.
Pumita..skall bli kul att läsa vad du själv får för ämne..
Carina. Jag respekterar alla som har en tro. Tro är ett privat sätt att hantera det individen inte vet, som jag ser det. Jag själv lever nog hellre med ovissheten. Det är som jag ser det mer konstruktivt att söka vetenskapliga svar än att ha svaret i tro.
Jag förstår att det ligger mycket bakom "nästan död"
som jag inte vet något om. Men om vi inte ser världen så dualistisk så är alla händelser i livet just Livet...och livet är underbart i sig även utan tro...menar jag. Tack för kommentarerna så långt..

2008-01-05 @ 21:24:39
Postat av: xtra

Jag blir nästan golvad av allt inetellektuellt som sägs här på bloggstafetten. Men hör o
häpna: Vi blir fler o fler som tror på det som vi inte ser dvs GUD/Jesus, som inte ska förväxlas med religion. Att
tro på en själlös vandring,en existens baserad på människans högteknologi, där
hennes medvetna val, själv kommer att utrota hela mänskligheten, vore att förlora allt hopp. Så, förlåt mig, trots ditt intressanta inlägg och trevliga resonemang; Yttrandefriheten är ett komplement till Västvärldens privilegier. Den har, som tur var (är) inget med vår själ att göra.

2008-01-05 @ 23:12:07
URL: http://xtra.bloggspace.se
Postat av: Björn Wadström

xtra. Med all respekt för det du skriver men har vi 1 universum så hänger allt samman. Däremot uppfattar vi det nog olika alla människor. Vetenskapen är ett sätt för oss männskor att få gemensam kunskap. Får att tala om et kärt ämne klimatförändring så inte lär det bli bättre av att vi tror....I usa hindrar regeringen forskarna att tala...ytrandefrihet..ja just det.

2008-01-06 @ 03:41:10
URL: http://wadstrom.blogg.se
Postat av: Lisa

Sådärja nu har jag knåpat ihop en historia om smörtaxen *S*
Det var verkligen en utmaning som heter duga ;-)
Jag har lämnat stafettpinnen till http://deepedition.com/index.php

2008-01-06 @ 09:25:10
URL: http://villafarmen.se/blogg
Postat av: frukostflingan

Tänker inte orda så mycket om dina val, men blev mycket facinerad av det här med smörtaxar. Har många gånger satt fram dem på "bättre" middagsbord och de är ju onekligen väldigt dekorativa. Jag har däremot aldrig funderat på ursprunget eftersom jag förmodligen alltid tagit dem som givna vid dukningen.
Nåväl, jag som trodde att jag funnit alla gamla konstiga krogord blir tvungen att medge att "smörtaxen" inte alls finns med. Självklart ska den in i min ordsamling och jag kommer att tillfråga alla mina "historiebevandrade krogkällor" om ursprunget. Jag tackar för ordtipset och till den som lämnar ett nytt krogord brukar jag som tack skicka krogordboken "Galoschjesus och frukostflingorna", så hör av dig med adress så kommer boken med posten.
Din fina samlig fick för övrigt mig att plocka fram några gamla "taxar" från mina gömmor där de legat så länge att de nästan var svarta. Och nu ska de minsann få vara med när jag dukar här hemma!

2008-01-06 @ 18:52:27
URL: http://frukostflingan.blogspot.com
Postat av: Katta

Verkligen intressant.
Mycket filosofiskt och tankevärt..
Klart är jag motsatsent till dig för jag är en grubblare och tänker mkt på "tänk om jag valt detta eller sa detta istället för det jag gjorde, hade slutresultatet blivit annorlunda då"?
Må gott..

2008-01-09 @ 17:14:13
URL: http://metrobloggen.se/gaysha
Postat av: Björn Wadström

Katta försökt mig på och klicka på din länk. Fungerar inte så tänk om du hade skrivit en fungerande länk../..eller skicka en fungerande länk. Två sätt att resonera:)

2008-01-09 @ 20:15:37
URL: http://wadstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se