Sanningen om bloggosfären

Tävlingen om årets bästa blogg avslutades och i efterföljande dialoger så fick jag några tankar som kanske kan vara av intresse.

När jag startade min blogg 07-07-08 och skrev mitt första inlägg fick jag 0 läsare. Snopet tänkte jag som hört talas om bloggen som ett medel för både dialog och yttrandefrihet.

Jag började titta på andra bloggar och hittade twingly, knuff och bloggportalen. Jag hittade också olika listor..ja ni kan ju se längst ner på bloggen..det ser ut som en jävla julgransbelysning.

Ok det började komma läsare och jag började synas på listor. Då började jag undersöka hur länge besökarna läste. Det var en rätt deprimerande information. Många klickade in men få läste...

Idag stanna ungefär 25% av läsarna 15 minuter eller längre. Det här har lärt mig en viktig erfarenhet och det är att besök och dialog med läsaren är två helt skilda fenomen. Problemet är att för att bli läst behöver bloggen synas.
Jag försöker hitta på olika sätt att få andra, som jag tycker, bra bloggar att synas. Så stafetter, tävlingar, att väva in en länk i texten och Björn´s bloggtips är den typen av metoder som förhoppningsvis leder till ökat läsande.

Nu har ca 40.000 olika besökare registrerats och det betyder att kanske 10.000 personer läst vad jag skrivit. Det är värdefullt menar jag. Det är också meningsfullt att tillåta kommentarer och försöka fortsätta dialogen på bloggen.
Jag får mycket mail i samband med inlägg som i sin tur leder vidare till en dialog utanför bloggen. Men visst påverkar det jag skriver..men det tar vi en annan gång.

Yttrandefrihetens gräns stöter jag på ständigt i media och det var inte oväntat för en gammal ringräv som jag..
Jag har stött på några märkliga fenomen de här månaderna och det är bloggar som både stänger av ipadressen och som inte tar in kommentarer som strider mot den egna. Megafonbloggar kallar jag den typen av bloggar.

En intressant diskussion pågår på flera bloggar och som har ett visst samband med fildelning och upphovsmannarätten. Det handlar om informationsspridandet via bloggen. Min åsikt ser du här.

Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign


Men det återkommer jag till mer senare..

Så åter till början av det inlägget startade med. Vinnarna i den tävling jag utlyste är inga megafonbloggar utan bloggar som andra stannar till och läser och för en dialog....det kanske inte är en slump vilka som blev nominerade och valda?

Intressant

Kommentarer
Postat av: deeped

Vi har kallat såna bloggar för MegaFån-bloggar i ett par år.

2008-01-07 @ 00:20:26
URL: http://deepedition.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se