Fri från mygg

Den besvärliga översvämningsmyggan sprider sig i landet. Nu ska forskare ta hjälp av satelliter för att försöka kartlägga typiska myggmiljöer, skriver Upsala Nya Tidning.

Jag får två tankar om artikeln jag läste i dn. Den första är att det är poistivt med teknik som kan användas till annat än att sända skitprogram på tv eller få varenda människa att kuta omkring med en telefon i örat dagen lång. Sateliterna belastas också av övervakningsteknik men då är det inte myggan utan du och jag som övervakas.

Den andra tanken är att spansk skogssnigel och myggor börjar etablera sig på nya områden. Vårt hanterande av naturens utveckling är tyvärr oftas att människan tänker och handlar stort. Jag är ingen vetenskapsman men jag vet att när livsförutsättningarna för liv förändras så anpassar sig (om det går) och utvecklas nya arter. Så myggan och sateliten väcker ocså tankar hos mig om vår gemensamma Planet.

Rymdforskningen är nödvändig för människans överlevnad på extremt lång sikt. Håller teorierna om en kolaps av Solen om fem miljarder år så kan det ju vara intressant att de som vill överleva flyttat på sig till ett annat solsystem.

Om det nu finns någon annan plats där mänskligt liv kan etablera sig. Vi behöver nog tänka mer på hela vår miljö för att ge mänskligheten en möjlighet att ha nytta av rymdtekniken.

Kommentarer
Postat av: Malin

Visste du att harskranken är en myggätare? Varför inte inrikta sig på att kartlägga och förstå naturens egna kretslopp istället för att återigen försöka legitimera de system som i grund och botten är de som förstör vår miljö...???

2007-08-15 @ 14:30:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se