Friheten att ha olika roller

Vi har de flesta av oss en mängd privata roller som att vi är son/dotter eller kusin, mor/far eller bror/syster. Några av oss är husse/matte osv. Ja de privata rollerna i familj och släkt kan bli ganska många eller få om man är ensam.

De offentliga rollerna har vi som patient när vi går till tandläkaren. Som lagledare i fotbollslaget. I vänskapskretsen finns det en hel uppsjö av roller. Bloggare kanske kan def. som en roll i offentligheten. På jobbet har de flesta en titel eller roll. De som inte har jobb kanske def. sig som arbetslös osv. De som studerar är elever/studerande/forskare.

Vart jag vill komma med att exemplifiera några av människans roller i samhället är att beskriva att vi alla är ganska sammansatta. En del beskriver sig efter kön, ålder inkomst osv.

I de flesta falla är det inte svårt för oss andra att uppfatta den andres roll och vi respekterar den.

Men det finns något märkligt som sker i det offentliga rummet. En hel del yrkesgrupper upplever nog att det är svårt att bli respekterad. Polisen eller åklagaren blir hotade utanför sin arbetstid. Kulturarbetare blir ofta utsatta för uttalanden om deras person av människor de inte känner dem. Veckotidningar och dagstidningar som expressen och aftonbladet går i frontlinjen för detta under täckmanteln att de har ett uppdrag att granska. Men fan vet om vi behöver veta hur en rockartist är som farsa. Istället borde väl media intressera sig för det artisten gör. Men oftast saknar tyvärr journalisten tillräcklig kunskap om verket så då blir det påhittade personbeskrivningar istället. Och du och jag läser skiten!

Politiker är människor de med. Jag vet för jag har den rollen också. Varför jag är så tokig att jag blivit politier vet jag inte. En djup oro över miljön finns givetvis med. Jag vill att mina ungar skall få skutta omkring på samma vackra Planet som jag fått göra. Men sedan finns det en annan sak och det är just respekten för politiken och demokratin. Jag har nog som många av er genom åren muttrat över korkade politiker som bara skor sig själva. Vem är det som tjänar på den typen av bilder. Inte är det vår demokrati och yttrandefrihet. Så sagt och gjort jag blev politiker också. Hoppas att många av er kan hoppa in i politiska organisationer under något eller några år av er liv.

Men vad mycket skit man får höra och läsa om sig själv. Men det får man väl ta. Rätten att förolämpa ingår även den i yttrandefriheten. Den värsta kommentaren jag fått är ändå att jag skall tänka på vad jag säger för nu är du politiker. Det där skitsnacket och dolda hoten har jag fått leva med som socialarbetare i många år. Inte slutar jag att säga vad jag tänker för att det inte passar någon herre eller dam med hybris.

Jag skall senare berätta en liten sann berättelse om konsekvensen av att yttra sig i Nyköping. Men det tar jag en annan dag under rubriken Yttrandefrihetens konsekvens. Sedan skall jag nog skriva en djävligt förolämpande berättelse till och om sex debattörer som jobbar under signatur i vår lokaltidning. Det skall bli riktigt roligt eller så är det inte roligt att vara lika korkad själv.

Vad nu detta inlägg egentligen har för mening vet jag inte. Kanske kan någon av er se att den där andre är som du. En människa med mängder av egenskaper, roller och perspektiv på vår gemensamma tillvaro.

Vad du gör gör skillnad. Titta på den unge kinesen (eller kanske är han en hon) en bit in i filmen. Skulle du klarat det han/hon gjorde? Det är nog en av de vackrare filmsnuttar som gjorts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se