Guds frihet

 - Gud bryr sig inte om hur vi kallar Honom, sa Muskens i en tv-intervju, uppger Cathnews. Där berättade han också att han själv bett till Allah under sin tid som missionär i Indonesien. Artikeln presenteras i Dagen.

Ok. vad jag förstår talar de flesta religioner om "en allsmäktig Gud". Människor tolkar och formulerar sig på individuellt och kulturellt sätt och den allsmäktige guden få då självklart många olika namn. Finns det 1 Gud så finns det 1 Gud.

En troende på 1 allsmäktig gud har en självklar skyldighet att förmedla kärlek till de som kallar guden vid något annat namn. Det kan inte vara någon skillnad att vara jude, muslim, kristen, hindu, budist eller tom asadyrkande. De flesta naturreligionerna har också en skapare som visar sig i många former. Finns det 1 gud så finns det 1 gud. Den som sätter sig över detta är inte troende på en allsmäktig Gud.
För mig är det så självklart och enkelt att det förhåller sig så. Tog kyrkan och församlingarna på planeten Jorden guds budskap till sig så fanns det inga väpnade konflikter eller hat mot folkgrupper.

När vi människor börjar träta om vilken gud som är 1 gud så är det politik och ingenting annat. När det gäller just religion och politik är jag mycket kluven. I Sverige har vi Kristdemokraterna och Sverigedemokrater som båda säger sig stå på kristen grund. Vi har exempel med andra stater där den politiska och religösa makten är den samma. Jag skall inte bli långrandig i den frågan men den tål att stanna upp och fundera över. Miljöpartiet som den organisation jag valt att tillhöra politiskt tar inte ställning i frågan om religion eller gud. Den miljö människan skall leva i under sitt Liv är i fokus och samtliga religioner inklusive mitt eget ställningstagande ingen skapare finns representerat  i miljöpartiet. Jag är övertygad om att just respekten för att alla är annorlunda men med lika värde är en sann princip. I religösa termer kanske det skulle formuleras som Guds mening. Tror man på en skapare så blir det märkligt om skaparen i sitt verk gör något utan värde. Jag kommer inte riktigt ihåg skapelseberättelsen men visst var det en Sol och markens alla djur som skapades. Sist men inte minst så målade skaparen dit en människa och i en hel del olika färger också. Resultatet hur det nu kom till är som jag ser det helt ok. och värt att vårda.

Jag har gjort vandringen från dop, konfirmation, vigsel som troende på 1 gud till att inte tro. Det ställningstagandet handlar dels om att jag från början insåg det enkla faktum som artikelförfattaren berör. Ställningstagandet blev enkelt när jag började fundera på universum. En lång nästan femtioårig fundering som handlade om hur?
Slutsatsen blev att det finns ingen skapare.
Alternativet ingen skapare ger många svåra frågor att ta ställning till. Jag hävdar aldrig att någon skall sluta tro eller ifrågasätter den troende människans världbild. Den resan i förhållande till begreppet gud är en del av Livet som vi människor aldrig kommer ifrån.

En sak vet jag 1gud =1gud, 1=1 även om vi byter ordet till äpple.

Den som ifrågasätter att 1 allsmäktig gud är 1 allsmäktig gud ifrågasätter då även vetenskapen. Den människan är verkligen förvirrad och hamnar i att leta grupper som predikar hatets budskap. Inte vet jag vad det skulle kallas i kristna begrepp. Antikrist t.ex.?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se