Järnvägens frihet

Rekordresultat för SJ ger tusen jobb


SJ ska under 2008 anställa 1 000 nya medarbetare. Det skriver tågbolaget i sin delårsrapport, där bolaget redovisar en rekordvinst.
Tågföretaget SJ gör den största vinsten i bolagets historia. Vinsten efter finansnetto för första halvåret i år blev 343 miljoner kronor.

- Resandet har utvecklats fantastiskt positivt, må jag säga, säger SJ:s vd Jan Forsberg.

Omsättningen ökade med drygt 30 procent, till över två miljarder kronor.

Äntligen något positivt om järnväg.

Järnvägen är ett av de effektivaste sätten att transportera sig via och det är samtidigt ett av de mest miljövänliga. I det ekologiskt hållbara samhället så är järnvägen en självklar del av både transport av människor, men också gods.

Idag missgynnas järnvägen på flera sätt. Den byggs inte ut i samma takt som man bygger motorvägar för lastbilar. På så sätt så får lastbilsnäringen fördelar framför det mycket mer miljövänliga järnvägen.

Den skatt som finns på järnvägen gör också att lastbilstrafiken och busstransporterna gynnas ännu mer. Detta är inte ett hållbart system om vi vill att man mer och mer ska gå över till miljövänliga transportmedel.

Vi vill att man i bygger ut järnvägen och gynnar den på bekostnad av de transportsätt som bidrar till växthuseffekten, t ex buss, flyg och lastbil.

Läs mer om järnväg på wikipedia

Tåg- och järnvägsnyheter från hela Sverige samlade på ett ställe.

Webbmagasinet för allt om järnvägar i fullskala och modell

Boka biljett på SJ

Ja och så finns ju nej till järnväg såklart

En liten film om ett inte så miljövänligt lok, men tekniken går ju framåt. Fler filmer hittar du på sidan omgamla lok.

Tuff Tuff....

Kommentarer
Postat av: peppe

Jösses du kan inte ha rest med tåg, typ överhuvud taget. Romantiker! I det verkliga livet som jag lever i kan jag berätta att efter att ha ställt bilen åt sidan så får jag finna mig att spela vänt bingo ala SJ samt att jag och min gravida flickvän får stå och då inte i vagnen utan imellan vagnaran. Nu är det inte så att jag förordar otto motorn och bensin men tycker att det vore just att ta av skygglapparna och ta fram en miljövänlig bil samt att privatisera SJ så att det blir någon ordning på företaget. Om alla föetag fick behandla sina kunder såsom de gör så skulle de alla göra vinst. Köp en Magnum Glass men efter en lång väntan så får du bara pinnen. Eftersom de har monpol så får du finna dig i det.
Sedan när det gäller skatt så kanske det vore ide att läsa på innan du börjar snacka om det, hur mycket skatt är det på drivmedel egentligen? Vet du det.

2007-08-28 @ 23:05:40
Postat av: Linda

Måste hålla med peppe... jag betalar över 4 000 i månaden för ett månadskort och pendlar dagligen med SJ. Oflexibiliteten och de ständiga förseningarna som man aldrig kompenseras för är tröttande.

2007-08-29 @ 08:51:38
URL: http://sjbloggen.blogspot.com
Postat av: Björn Wadström

Linda & Peppe tar båda upp klagomål på företaget som driver trafiken. Kanske är et bättre att diskutera sådant direkt med företaget?
En del människor tror att finns det många företag på spåret blir det bättre. Det finns exempel från godstafiken där en liten företagare fått stopp på sitt lok på det enda spåret..... Då lär inte ens Sj hur trevliga de än kan bli komma förbi med sina tåg. Så Järnvägstrafiken mår bäst av att det inte är så många bolag som kör på rälsen. Här tycker jag att Staten skall äga bolaget. Samma sak med rälsen. Det blir oerhört komplicerat om en trave kapitalägare skall investera och tjäna pengar på sin bit av spåret. Slutligen och det hoppas jag vi alla är överens om är att järnväg är något vi skall bygga ut och förbättra. Jag personligen ser gärna spårbunden trafik även i våra städer i form av spårväg och tunnelbannetåg.
Något om skatter. Om du äger ett transportföretag i något land utan skatt. Köper bränslet i något land utan skatt. Har en chaufför med en låg lön från något annat land. Kör på våra skattefinasierade vägar. Hur skall järnvägen då kunna konkurrera med lastbil?

2007-08-29 @ 12:26:57
Postat av: Malin

Hur man än vänder och vrider så spelar det ingen roll; Så länge det är så förbannat mycket dyrare att åka tåg än att åka bil så kommer man att välja bilen framför tåget! Japp, så är det! Sen att SJ inte är ett kundvänligt företag med fascistliknande metoder och dessutom är statsägt gör ju inte viljan att sponsra detta sätt att ta sig fram hur miljövänligt det än må vara!

2007-08-29 @ 20:59:06
Postat av: peppe

Jag har verkligen försökt att utrycka mitt missnöje till SJ. Dessvärre så går det inte att komma i kontakt med någon beslutsfattar. Det har SJ effektivt stoppat, man är hänvisad till de stackars konduktörerna eller de som arbetat i info disken eller på telefon servicen. Att inte facket och dess ägare som någonstan är vi reagerar på detta övergår mitt förstånd. Det är oerhört trist att behöva beklagas sig till dessa människor som bara kan säga att de skriver ned det och skickar inte. Jag gör det för att jag någonstans tror att det kan ha någon effekt. Vill inte höra till de som bara knyter handen i ficka och snackar om det i soffan. Men i bland går det lättare, som i dag när jag åny påpekade att det inte är roligt eller bra speciellt för en som är gravid att sitta/ stå emellan vagnarna så tyckte den konduktören att vi i alla fall fick den tjänsten som vi betalade för. Med det resonemanget så ska man tydligan vara glad att man slipper sitta på taket! Heja Malin

2007-08-29 @ 23:17:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se