Prästens frihet

Det finns en präst och biskop i Svenska kyrkan som jag med nöje läser.

Koskinen
replikerade med en travesti: - Det finns ingen Gud och Bergman är hans profet.
I sitt minnestal återkom biskopen till att Bergman trots allt hittade sin Gud.
- Han mötte sin Gud på många olika sätt. Ute på stranden på Fårö, i musiken och i ljusets spel, i bilderna och inte minst på teatern i samspelet med sina skådespelare, sa Lennart Koskinen. 

I Nyköping finns det däremot en präst som helt missförstått sitt ämbete.
Gustav Antal berättar att hans anmälan är grundad på en artikel han läste i tidningen Aftonbladet den 19 augusti. I den artikeln relateras flera samtal Lennart Koskinen haft med Ingmar Bergman. Lennart Koskinen berättar att samtalen handlade mycket om döden och om Ingmar Bergmans frågor om vad som händer efter döden.
Gustav Antal reagerar mycket starkt på att Lennart Koskinen på det sättet bryter sin tystnadsplikt som präst och avslöjar vad som sagts i själavårdande samtal.
 Under de 34 år jag varit präst i Svenska kyrkan har jag aldrig varit om detta tidigare, säger han med skärpa. Min erfarenhet som präst säger att några av de allvarligaste samtal en präst kan ha är de som handlar om ängslan inför döden, fortsätter han.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se