Fri att ha sex med minderåriga, vem var det som tänkte så 1976?

Sexualbrottsutredningen presenterade 1976 (SOU 1976:9) ett förslag som med råge motsvarade alla 60-tals och tidiga 70-tals uppfattningar hos den "progressiva" eliten. Utredningen föreslog både mildare straff och sänkt ålder för när det skulle vara straffbart att ha sex med barn. Likaså föreslogs att det utnyttjade barnets handlande före övergreppet skulle kunna ge lägre straff för förövaren.

Utredningen föreslog också att flera typer av sexuella övergrepp skulle avkriminaliseras: "Kriminalisering av fall när någon förmår annan vuxen person till sexuellt umgänge genom grovt missbruk av dennes beroende ställning föreslås upphävd. Den har inte visat sig svara mot något behov av straffrättsliga ingripanden."

Sexualbrottsutredningen föreslog vidare att incest mellan vuxna (till exempel en vuxen dotter och pappa) skulle bli lagligt. "Utredningen har funnit att de genetiska och etiska skäl som brukar åberopas till stöd för incestbestämmelserna inte har någon nämnvärd styrka." Lagen om grovt koppleri skulle avskaffas, liksom blottning samt att våldtäkt inte skulle ses som våldtäkt om kvinnan innan övergreppet hade visat ett sexuellt intresse, genom att till exempel vara utmanande klädd.

Ja det här hittade jag på nätet när jag sökte på sänkt+ålder+för+sex.
Anledningen var något jag missat och det var att det faktiskt gjordes ett försök att ändra lagstiftningen....i skenet av det tema jag skriver om just nu...sexuellt övergrepp på en 14-åring så är det lätt att bli lite konspiratorisk...

.............................................. Jag sitter och läser "Minnena från bordellen är kvar" .




Jag funderar hur polis och åklagare kunde underlåta att utreda.
Jag funderar hur media kunde underlåta att skriva.
Jag funderar....

Jag skriver numer också på Expressens blogg om någon vill hitta mina små allmänna nyhetsfunderingar.Aftonbladet surnade ju ur:)... .men jag dyker snart upp här igen.....om Eva..Lousie

Kommentarer
Postat av: Maria Vuitton

Om du använder Tradera, kika in på mina auktioner där ALLA kläder/skor startar på 1 krona!!! Finns massor med nyårsfint till superbilligt pris!

http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=681777&listtype=0

2007-12-08 @ 21:33:58
URL: http://www.mariavuitton.blogg.se
Postat av: Björn Wadström

Hej Maria...kul med lite modelänkar..hoppas du och dina vänner läst om EVA och kan länka något om de icke utredda sexövergreppen på ert sätt.

2007-12-08 @ 21:56:42
Postat av: Vaileth

Det är bra att många bryr sig om utsatta barn. Jag har arbetat med incestutsatta barn i elva år och även med barn som råkat ut för våldtäkter och andra våldsövergrepp. Jag är nog "extremare" än du, men jag anser inte mig inte vara extrem. Men de som försvarar allehanda underligheter runt sex gillar inte oss som försöker skydda och hjälpa barn. Tyvärr!

2007-12-09 @ 02:09:19
URL: http://ultravs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se