Välkommen till min nya blogg om frihet!

Frihet är vad denna blogg kommer att handla om.

Sedan början av 1980-talet arbetar jag som socialarbetare i Nyköpings Kommun. Jag är också politiskt aktiv i Miljöpartiet de Gröna i Nyköping. Jag borde väl ha gott om tillfällen att framföra mina åsikter. Media ringer ofta och vill ha information i olika frågor.Hur kommer det sig då att gubben börjar blogga? Media skriver aldrig det jag säger. Eller kanske är det mer sant att säga att media visst skriver det jag säger, men sätter in det i ett annat sammanhang. När jag var yngre blev jag ofta irriterad på journalister och tidningar som skapade sina egna bilder och historier. Nu när pensionen hägrar i horisonten är jag tacksam för att media skapar sina egna bilder. Men ibland känner jag ett behov av att ge min egen bild och inte vara hänvisad till den bild media ger.Så räkna med att en och annan rad om vad vår lokaltidning skriver kommer det att finnas på min blogg.

Sociala frågor eller kanske frågor som handlar om människan och samhället kommer det också att dyka upp på bloggen. Som socialarbetare har man alltid sekretessen att tänka på och som anställd får man passa sig så man inte hamnar i arkivet. Det talas så mycket om hot av tjänstemän och hur dessa hot är ett hot mot yttrandefriheten. Jag har en annan bild av var hotet kommer ifrån och det är från organisationen. Det blir tystare och tystare i socialarbetarleden. Det är oerhört allvarligt eftersom socialarbetaren har en viktig funktion i vårt demokratiska samhälle. Det är givetvis så att det finns många perspektiv på det som händer i samhället men hindras socialarbetaren beskriva det han / hon ser är vi illa ute. En av mina kollegor har ett fint uttryck för detta; "man skall vara rädd om den ko man mjölkar". Det är rätt målande beskrivning över tillvaron som tjänsteman.

Så var det politiken, där råder väl yttrandefrihet? Glöm det käre vän. Det finns väl ingenting som är så tillrättalagt som just politiken. I Miljöpartiet de Gröna har vi högt i tak och diskussionerna är minst sagt livliga. När vi diskuterat klart, röstat och förhandlat med andra partier så kommer det fram en ganska slätstruken medelklassanpassad åsikt. På den här bloggen kommer du att få läsa en och annan tanke som rör sig i huvudet på en Grön gubbe i Nyköping. Sedan får du väl dra dina egna slutsatser om det som beslutas i Kommunen eller står i tidningen.

Frihet är inte bara yttrandefrihet men det återkommer jag till...människan är fri

Jag vet inte riktigt och vem vet hur många miljarder människor vi egentligen är på den här gröna planeten. Internet är en del i den demokratiprocess som pågår. Vi människor har så oerhört många föreställningar om verkligeheten så vetenskap och tro samt medvetandet lär dyka upp på bloggen. Men vad vore livet utan musik.....

Kommentarer
Postat av: alien

håller med dig i ditt debatterande.hoppas dock att dina kloka inlägg kan komma till sin rätt i ett bättre forum än detta. vad anser fö. miljöpartiet om den ökade förbrukning av elektricitet som datoriseringen av allt måste medföra? jag gillar brev. som en liten present i brevlådan! verkar existera längre när mailen finns. intesserad av en uträkning som ställer förbrukningen av elektricitet av frekvent mail kontakt kontra förbrukningen av papper vid brevkorrespondans. har vi minskat eller ökat vårt tärande på naturen genom detta?

2007-07-28 @ 02:51:09
URL: http://[email protected]
Postat av: Björn Wadström

Vänligt skrivet. Jo jag sliter nog på med frågorna även utanför den här virtuella världen. El och datorer ja inte har jag något bra svar. Jag vet att frågan om att stänga av alla elektriska artiklar dvs apparaternas standby-lägen diskuteras av många inte bara i just miljöpartiet. Vad miljöpartiet säger som parti i olika frågor hittar du bäst på www.mp.se

2007-08-05 @ 16:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se