Fritt om sjukvården
Närmare 13.000 sjukvårdsanställda hotar lämna sina jobb på måndag om de inte får igenom sina krav på högre lön. I Helsingfors och Nylands distrikt, som är Finlands största sjukvårdsdistrikt har 2.800 av sammanlagt 11.000 anställda sagt upp sig.
Mest allvarligt ser läget ut för den avancerade barnsjukvården, framför allt när det gäller vård av för tidigt födda barn och hjärtoperationer på barn.
- Massuppsägningarna är inriktade på att skada den mest kritiska sjukvården. Det är de allra bästa och mest skickliga sjuksköterskorna som sagt upp sig. För dem har vi inga ersättare, säger Riitta Lehtonen.
I Sverige skall vi ha stordrift.....
Kanske tänkte inte Ansvarskommittén på att stora centralistiska organisationer också kräver stor byråkrati. Stor byråkrati kräver toppstyrning, vilket innebär en chef som vet bäst. Det i sin tur kräver detaljerade regelssystem och en verksamhet som går att mäta - dvs granska om den är effektiv och lönsam.
Jerker Swanstein, regionalstyrelsens moderate ordförande, säger som en kommentar till Lars Nevander att: "Vi har en halv miljard i underskott som vi måste komma åt."
Det är möjligt att Läkarförbundet inte tycker likadant.
Men sanningen är att storregioner aldrig kan avhjälpa sjukvårdens exploderande kostnader. Tvärtom så säger erfarenheterna att stora byråkratier tar resurser från verksamheterna. Precis som i Region Skåne.
I Sörmland satsas på chefer och återigen chefer
De tre divisionscheferna för sjukvården, medicinsk service och närvården ska petas ned ett pinnhål. På en ny nivå mellan divisionschefer och landstingsdirektören ska en ny tjänst som hälso- och sjukvårdsdirektör inrättas.
Den nya tjänstemannen kommer förmodligen att hamna på en lönenivå runt 100 000 kronor per månad, det vill säga någonstans mellan den löner som divisionscheferna respektive landstingsdirektören har. Divisionschefernas löner ligger på cirka 90 000 i månaden medan landstingsdirektörens månadslön är 106 300 kronor.
Men vem tänker på människorna som sjukvården är till för. I Nyköping kan ett barn...observera ett barn få vänta flera år bara för att få en diagnos...vuxna kan se sig i himmelen efter en diagnos.....
Här är ett av många exempel..en skrivelse från Föreningen autism....
Låt Neuropsykiatriskt Center få arbetsro!
Landstinget har fått en ny "regering". Tillgänglighet och bemötande är honnörsorden. Vi har hört dem förr, men för många personer med autism, Aspergers syndrom, DAMP och ADHD har de orden de senaste åren varit substanslösa. Därför begär vi nu att den nya "regeringen" ska förklara hur alla som behöver NPC's insatser kommer att få den hjälp de behöver inom en rimlig tid.
Uteblivet stöd
Landstinget beslutade för ett par år sedan att flytta utredningar av personer med DAMP/ADHD från BUP till NPC. Men vilka resurser tillfördes? Långt ifrån tillräckligt. Resultatet har blivit katastrofalt.
Föreningen Autism Södermanland - FA - får ofta höra från våra medlemmar om maktlösheten när man inte får det stöd man så väl behöver. Det allra mest frustrerande är väntetiden på utredning.
När du har ett barn som inte utvecklas som alla andra och du börjar ana att det kan vara autism/AS, DAMP eller ADHD, ringer du NPC för att få en utredning gjord. Tyvärr - väntetiden är ett och ett halvt år. Barnet har ett ofta osynligt, svårförstått funktionshinder. Utan stöd innebär det ofta att barnet inte kommer att klara av skolan och på grund av detta ställas utanför den öppna arbetsmarknaden.
Många upplever att när de väl har fått en diagnos händer inget mera. Men utan kompetent hjälp förvärras situationen hemma, på dagis, i skolan, ja i allt umgänge. Det förekommer att familjer splittras på grund av denna tärande tillvaro.
Ytterligare omorganisation?
Vid ett möte med NPC den 24 oktober framkom planer på ännu en omorganisation. Tanken är nu att infoga NPC i Psykiatrin. FA hyser allvarliga farhågor för att våra medlemmar åter kommer att svikas. Vi ser en stor risk att
- ? den spetskompetens som finns inom NPC inte kommer till sin fulla rätt i en sådan organisation
- ? personal som saknar denna specialistkompetens kommer att få utreda och stödja personer med autism/AS.
Med specialistkompetens menar vi goda kunskaper byggd på modern grundsyn om autism/AS. En grundsyn som tar fasta på att dessa funktionshinder har en biologisk bakgrund. Detta skapar förutsättningar för rätta åtgärder för ett så bra liv som möjligt, främst genom att skapa en strukturerad tillvaro.
Sida 2
FA ifrågasätter den tänkta omorganisationen. Vi anser att NPC behövs och behöver utvecklas resursmässigt. På så sätt kan våra förväntningar på rätt kvalitet i rätt tid infrias. Med det menar vi:
- ? Allt arbete ska vara baserat på god kompetens utifrån en modern grundsyn.
- ? Allt stöd ska ges när det behövs. Med det menar vi max en månads väntetid på utredningar och stödåtgärder och max en veckas väntetid på förskrivning av läkemedel.
Det är många som behöver få svar
Med ovanstående som bakgrund begär FA att Landstinget svarar på detta öppna brev i de tidningar det publicerats - Eskilstuna-Kuriren, Katrineholms-Kuriren, Folket och Södermanlands Nyheter. I svaret vill vi se
- 1. En aktivitetsplan med kort- och långsiktiga åtgärder för att säkerställa ett bra habiliteringsarbete
- 2. En konsekvensbeskrivning inför den tänkta omorganisationen
- 3. Svar på nedanstående frågor
I funktionshindret autism/AS ingår bland annat behovet av kortfattad men tydlig och konkret information. Detta behöver beaktas i svaret.
Vi har mandat att föra FA's medlemmars talan, men vi vet att många föräldrar till barn med DAMP/ADHD delar vår oro. Ett svar på detta öppna brev är en bra möjlighet att förklara för alla vilket bemötande vi och våra barn kan förvänta sig i framtiden.
Frågor
- 1. När kommer kön till utredning hos NPC att vara max en månad?
- 2. När kommer det att finnas flera barnläkare med specialistkompetens inom området?
- 3. När kommer det att finnas läkare för vuxna med motsvarande kompetens?
- 4. Hur kommer akutmottagning med tillgång till specialistkompetens att ordnas?
- 5. När kommer väntetid på medicinförskrivning att vara max en vecka?
- 6. Hur ska specialpedagogiskt stöd ordnas inom förskola, skola, arbetsliv och boende?
- 7. Hur ska stöd till familjer utvecklas?
- 8. Hur ska uppföljning av familjer och deras situation ordnas?