Fri att mobba i Uppsala eller

En principiellt mycket viktig rättegång hålls i Uppsala i morgon. Då prövas den nya lagen mot mobbning och kränkningar i skolan för första gången, rapporterar Ekoredaktionen. Uppsala kommun vägrar att betala 25 000 kronor.  Läs mer på Dagen.se

Läs mer om mobbing på barnombudsmannens hemsida.

eller arbetsmiljöverket..Att motverka mobbing är egentligen ganska enkelt, om man verkligen vill göra det. Mobbing på arbetsplatsen är numera förbjuden i lag. Arbetarskyddsstyrelsen har utfärdat en föreskrift (ASF 1993:17 mot "kränkande särbehandling"), som i detalj anger vad som åtminstone krävs av motåtgärder.

.ja det finns mycket att säga media tar upp mobbing TV4 skrev 15 maj Ny lag följs inte Mobbing blir allt vanligare i den svenska skolan och anmälningarna strömmar in till skolverket. Den 1 april kom en ny lag som skärper kraven på skolorna och ger barn och elever ett lagligt skydd mot mobbing.

En bra sida är Leymann´s för den som vill läsa på mer om mobbing.

Ja du som går i skolan kan läsa mer om lagar som bestämmer hur det skall vara i skolan. Läs t.ex. skolagen eller läs det jag skrivit tidigare om lagstiftning är politik.

Acceptera aldrig att någon mobbar dig...aldrig!!!! Tala med kompisar-föräldrar-arbetskamrater-chefer om du blir utsatt av någon.

Vi får hoppas media följer upp den aktuella rättegången Uppsala Nya Tidning föler upp mobbing kring vuxna
Trakasserier och mobbning har under många år varit vardag för anställda på Hjärnfondens kansli i Uppsala, med åtta anställda. Fler än 15 personer har slutat på sju år


Så de bevakar säkert hur det går för eleven i skolan..........

Kommentarer
Postat av: Tyst

Jag önskar jag kunde hålla med dig om att det är lätt att undvika mobbning. Det är inte alltid det. Själv har jag diskuterat med mitt fack centralt om att ta upp en händelse som jag tycker är mobbning och diskriminering. Facket säger att det inte är otroligt att jag vinner i Arbetsdomstolen, men avråder mig från att driva frågan eftersom de tror att jag förlorar jobbet på kuppen.
Och jag väljer att vara helt anonym när jag skriver just detta - av skäl som ni nog förstår.
På sätt och vis känner jag att jag borde driva frågan, men jag har faktiskt inte råd att göra det.

2007-10-02 @ 01:00:58
Postat av: Inte tyst

Till Tyst: Jag förstår dig precis. Själv har jag inte varit tyst men det hjälpte mig inte speciellt mycket. Arbetsmiljölagstiftningen är uppenbarligen inte tillräcklig då arbetsgivaren kan svära sig fri och lägga tillbaka problemet på den mobbade/diskriminerade. Och precis som du skriver - i slutändan måste man ju försörja sig!

2007-10-02 @ 19:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se