Fri från allt

Det finns anledning att vara vaksam mot det som är främmande och annorlunda, sa min vän globetrottern. Men det finns också anledning att vara vaksam mot sina egna fördomar.

Det lilla klippet är hämtat från SVD så du kan ju läsa artikeln om du vill, men det öppnar upp fär en frågeställning jag anser viktig. Om man som jag "vet" att det inte finns någon skapare dvs Gud så brukar det kallas atesist. Vad är då alternativet att förklara Verkligheten?

Vetenskapen är det enda vi har att hålla oss i och den ger inte svar utan ständigt nya frågor.....ok den ger oss begrepp så vi kan orientera och kommunicera i Verkligheten.

Vetenskapen säger oss hur Verkligheten fungerar...frågan Varför? .. är nästan omöjlig att ställa...det är här som religionen fyller tomrummet...eller hur....

Om man nu inte kan acceptera religionen som förklaring får jag väl leva med ett stort frågetecken.....för mig är det helt ok......jag kan uttrycka det som att det finns ingen börja och inget slut.......

...........men om det då inte finns religionens varför och ont eller gott osv hur hittar vi då något regelverk...

Humanismen är för mig inget svar. Lite tillspetsat så är Naturvetenskap och Humanism en del i den dualistiska villfarelsen vi lever i..álltså är humanismen en del av vetenskapen på ett sätt. De två perspektiven har helt olika sätt att undersöka och dokumentera Verkligheten men det är ointressant egentligen....När jag säger att humanismen på ett sätt är vetenskap så ligger det i den meningen att humanismen också är något annat. Humanismen är som jag ser det ur ett perspektiv också en religion...

Min och det är nog det enda sättet att hantera frågan är att först konstatera att människan är fri och en del av natuern och att de regler, normer,  värderingar och lagar vi måste ha om vi vill leva i fred ...skapas som överenskommelser mellan människor på svajig grund...

Att hitta dessa överenskommelser är inte enkelt eftersom alla människor är annorlunda...jag har tidigare flera gånger lagt ut en bild över folks värderingar och den bilden har sin plats här också.

Överenskommelserna mänskligheten gör måste göras i något statsövergripande organ och för mig finns bara FN som alternativ. Mänskliga rättigheterna är ett exempel på en sådan överenskommelse. Det finns ett men som vi måste lägga till och det är att de överenskommelser vi gör måste, på något sätt, vara i linje med hur Universum fungerar. Eller om vi ser det lite mer lokalt om människans överenskommelser strider för mycket mot Planeten Jordens egna processer så dör vi......

Ja det var lite tankar på kvällskvisten och du får gärna kommentera om du tycker det verkar snurrigt eller delar mina tankar med något klargörande tillägg.....

Wy..man   ... livet är som en Grön flod... 

Visst är det något magiskt nästan relgöst :-) med musik........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se