Fritt hummande om -ister

Nu tycker alltså Sveriges Radio att tiden är mogen för det ateistiska förbundet Humanisterna att inta morgonandaktsscenen. Detta veckoslut har Humanisterna ordförande Christer Sturmark tagit tillfället i akt att berätta om att Gud inte finns. Vilket trams....vad håller de på med "humanisterna"....

Jag kanske skall förklara hur jag tänker: Det finns 1 universum och 1 verklighet. Det finns ingen skapare.

Naturvetenskap och humanism är bara två sidor av samma mynt, den dualistiska verklighet vi "upplever" och skapat våra begrepp från.

Om du själv tänker så upptäcker du att du ofta tänker rätt- fel, + -, ond-god osv i all oändlighet......det är som om språket är uppbyggt av dualism eller motsatser....
...nu får jag väl några språkvetare på halsen :-)

Humanismen är ingen förklaring till vårt universum eller vår verklighet. Att ställa humanism mot religion är dessutom helt korkat.....Tvärtom är min kritik mot humanismen just att den bygger på religion i stora delar.

Det kan säkert finnas många sätt att förstå, beskriva,förklara, undersöka osv verkligheten

Ateist betyder bara det enkla att vårt universum och verklighet inte förutsätter någon skapare. Det är inget att predika om...för mig blir det bara fånigt att ägna radiopredikningar till det temat.

Människan är fri, varje människa är annorlunda....det är ...vad jag menar utgångspunkten för den humanism som är värd att undersökas......det finns underbara böcker, konstverk, musik, känslor, upplevelser...ja våra sinnens underbara resa i verkligheten....

Naturvetenskapen har gått bet på att hitta några naturlagar och det är nog inte svårare än att den naturvetenskapliga metoden fångar inte in med-vetandet i sin modell......
Det görs en del framsteg när det gäller att förstå hur vårt nervsystem och hjärna fungerar men svaret om med-vetande lär nog fly undan så länge forskare lever i en dualistisk begreppsvärld...sorry.

Så vill den där Sturmark kalla sig ateist och humanist så är det väl ok....mycket - ist blir det men inte begriper han mer av verkligheten för det........Jag menar att han är ute och cyklar...alltså en cyklist

Kommentarer
Postat av: Malin

Tycker att det är bra att SR vågar utmana och vända upp och ner på "det kristna" Sverige. Jag tror på dualismen som ett verktyg i processen till upplysning och målet fri. Ifrågasättande startar med motsats. Alla kan inte vara "know-it-all-fettisch-ister"...=)

2007-10-22 @ 23:09:00
Postat av: Trollet

Vad menar egentligen Herr Wadström med denna i vanlig ordning arroganta, svamliga och intetsägande blogg. Kanske är det på tiden att Herr W letar upp begrepp som semantik och partiella derivator. När han ändå slår i uppslagsboken kan han ju titta på begreppet humanism. Varför inte även orden agnostisk och ödmjukhet.
Att SR låter även humanistiska och ateistiska åsikter komma till tals i morgonandakten är väl helt i linje med att låta andra trosinriktningar än den kristna framföra sina synpunkter, och innebär efter vad jag förstår inte någon motsättning mellan humanism och religion.
Vidare undrar jag vad Herr W menar med att det finns ett universum och en verklighet. Är inte dessa två en och samma sak i en ateistisk syn på tillvaron ? Om det skulle finnas en skapare ändras inte detta, utan då blir ju även Han/Hon/Det en del av det hela. Men det är kanske ur denna tautologi som Herr W finner den dualism han tillskriver oss alla andra. Dualismen är nog naturlig för ekonomer som ser tiilvaron mest i form av mynt, men man behöver ju bara kasta tärning för att lätt se att saken kan ha sex sidor (utan att blandain Freud ;)
och om man besvärar sig med att lära sig det binära talsystemet inser man snart att det finns 256 permutationer på en byte.
Herr W visar även i sin s.k. artikel att han inte förstår skillnaden på -ist o -ism vilket inte är så konstigt eftersom han heller inte ser skillnad på predikan och andakt...
Men vad allvarligare är, är att han, i stället för att förspilla sin och andras tid på nonsens som att naturvetarna har gått bet på att hitta några naturlagar, ägnar lite tid på att lära sig dessa.
---
svaret om med-vetandet... uj uj uj
---
eftersom jag inte är vaken vid den tiden som morgonandakten sänds och av någon outgrundlig anledning Herr Sturmarks stunder inte finns tillgängliga på SR's hemsida kan jag inte uttala om , om han är ute o´ch cyklar eller inte. Vad jag läst och hört av
honom i fråga om datakunskap säger mig att han är en mycket intelligent o kunnig person och sällan är ute o cycklar, men vad gäller Herr W tycker jag nog han bör stanna kvar på trehjulingen ;)

2007-10-23 @ 01:42:16
Postat av: Björn Wadström

Storfrämmande på bloggen..jo jag tackar :-)Jo jag vet Trollet att det mesta handlar om vadå. Men hellre det än att som du på din enhjuliga kemicykel alltid bara komma fram till att allt levande är C.
Men vad det gäller ister så består väl hjärnan till 80% av fett..men kul att du börjat fundera på vad begreppet humanism innebär...Jo du trollet..passa på och kratta upp löven innan snön kommer...

2007-10-23 @ 07:36:41
Postat av: Kaj

Det som förvånar mig mest är att humanisterna måste få sändningstid just på det som traditionellt varit religiös andaktstid.Alltså de tränger sig på och får ett visst värde i sin andakt därför att det är på just andaktstid. Innehållet är det gamla vanliga att Gud inte finns fast Han syns enlig min mening!

2007-10-23 @ 11:43:17
Postat av: PA

Svårtydda ordbajserier i serier har aldrig varit min styrka.

PA

2007-10-23 @ 20:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se