Fritt om miljö

Jag har försökt följa moderatmötet för att se om Fredrik och Co hade några framtidsvisoner. Grön tröja hade visst Fredrik på sig men inte uppfattade jag några nya miljömål eller något moderat framtidstänkande.

Det här är allvarligt när Sveriges näst största parti inte tar vår gemensamma framtid på allvar. Varför är det så svårt för ett parti som moderaterna att formulera en miljöpolitik?

Min fundering är om det inte är så att partiets grund är tron på tillväxt. Ok då borde moderaterna formulera en grön kapitalism åtminstånde. Varför inte fånga uttrycket att det går att tjäna pengar på miljön. Vad jag förstår så är det ungefär den vägen usa´s politiker väljer.

Lite orolig blir jag när moderaterna mest verkar vara intresserade av att försöka täcka "hela spelplanen". Att välfärdsfrågorna dyker upp är inte så konstigt för hur skall Fredrik annars kunna möta Mona.

När det gäller miljö uppfattade jag att moderaterna ändrar mål när det gäller bensinskatten men det var väl mest en anpassning och ingen vision.... Moderaterna säger nej till svensk uranbrytning men det vet vi redan är populistiskt eftersom EU kommer att kunna kräva uranbrytning om Eustaten anser att det behövs energi..

Jag tittade istället in på Birgers blogg för att se om han hade några kloka tankar. Ell litet klipp om det Schlaug skriver Det krävs två ben för att klara klimatfrågan: ny teknik och ny etik. Det förstnämnda borde inte vara något reellt problem, det är bara att styra investeringar och skatter - men det är ett politiskt problem. Det sistnämnda är mycket svårare - för det är lättare att tala om att ta ansvar, än att ta det. Jag vet, jag också. Hotet är stort, och hoppat att i tid förändra så att vi slipper de värsta följderna av klimatförändringarna är små. Målkonflikerna är många. Det största hotet är att låtsas att de inte finns. Och det är politiker, näringsliv och fackföreningar mycket duktiga på. Hoppet finns. Men det krävs modiga politiker, modiga opinionsbildare. Ett annat hopp är att klimatforskarna har fel. Men det hoppet minskar dag för dag.

Jag tror det är en rätt klok analys. Teknik lär nog mänskligheten ordna men etik.....Vi kan inte längre ha arbetslinje, tillväxt, religös tro, tro på staten eller kapitalet eller iberala övergripande målformuleringar....Varför skall det vara så svårt..så svårt  att förstå att vi har bara den här planeten att leva på...när fattar alla politiker att det går inte att blunda för miljöfrågan längre.....Det är väl lätt att tro att jag talar i någont slags egensyfte och det gör jag...mina barn och barnbarn skall ha någonstans att leva.

I år tog jordens resurser slut 6:e oktober...vi lever på kredit.....men vem är kreditgivaren för ansvarslös politik? Jo dina barn och barnbarn.....ja självklart drabbas alla djur och hela naturen men det begär jag inte du skall engagera dig i. Se till att ditt parti oavsett vilken färg det har blir ett miljöparti först och främst...det handlar om vår gemensamma överlevnad... 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Ha en bra kväll :)

2007-10-28 @ 18:16:37
URL: http://sannakumlin.blogg.se
Postat av: Irma

Skandal.

2007-10-28 @ 18:18:54
URL: http://green4life.blogg.se
Postat av: Josef Boberg

Hejsan,

Dina uttryckta meningar: "Se till att ditt parti oavsett vilken färg det har blir ett miljöparti först och främst...det handlar om vår gemensamma överlevnad..." - slut citat.

Javisst är det så på ett sätt sett, men...

Ifall Du personligen TROR att den bolliga jorden Terra tar skada av att Wi utplånar oss själva som ras på ytterytan - så är Du bokstavligt talat ute på minst åtta famnars djupt vatten - UTAN ATT KUNNA SIMMA, tyvärr...

Mer om varför på http://www.boberg.nl under rubrik nr F60.

Ha det... :-)
vännen Josef

2007-10-28 @ 20:53:44
URL: http://www.boberg.nl
Postat av: Björn Wadström

Hej Josef.
Det händer att läsare kommenterar det jag skriver med att de inte begriper sammanhanget...men nu är det nog jag som måste säga att jag inte begriper vad du skriver på din sida. När det gällde miljön så uppfattar jag att du har en "lite konspiratorisk" teori om att "makteliten lurar fåren med miljöhotet"....om det nu kunde vara så..
Schlaug skriver ju "Ett annat hopp är att klimatforskarna har fel. Men det hoppet minskar dag för dag."
Så om jag nu fattat dig rätt...med att "makteliten lurar fåren"...och Vadå?...Vad skulle meningen vara med det?

2007-10-28 @ 21:13:22
Postat av: Josef Boberg

GooodKvällst Björn,

Din fråga: "Så om jag nu fattat dig rätt...med att "makteliten lurar fåren"...och Vadå?...Vad skulle meningen vara med det?" - slut citat.

Ja - inte faen vet jag - eller också vet jag det, kanske...

Ett gott tips därvidlag, kanske... Fråga MaktEliten om det !

KAN PartiPolitik = SystemPolitik = DogmPolitik vara detsamma som inte så lite åt hållet styrt av sådant som berörs på http://www.youtube.com/watch?v=MnRPZOUVhJ4 och http://www.syti.net/GB/SilentWeaponsGB.html ? Den senare fann jag på nätet idag ?

GooodNatt... :-)
vännen Josef

2007-10-28 @ 22:33:05
URL: http://www.boberg.nl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se