Fritt allianssnurr i Sundbyberg och firmafesten

När kommunfullmäktige möts imorgon kan det bli ödesdigert för alliansen, som troligtvis saknar majoritet. Mp har sagt nej till alliansens inviter om samarbete för att bilda en majoritet. Jag tror jag redan beskrivit hur en bra lösning skulle se ut.

I Nyköping har de fyra allianspartierna tillsammans med (mp) bildat Nyköpingsalliansen. Det är intressant  för (mp) att se om det är möjligt att driva demokratifrågor och miljöpolitik med de borgerliga partierna. Så följ utvecklingen i Nyköping käre läsare.....än så länge har det fungerat relativt väl.....

En viktig tanke som samtliga politiker i Sundbyberg borde fundera över och det är varför de har betalt av kommunmedborgarna. En första rimlig slutsats borde vara att en kommunpolitiker skall verka för sin kommun och alla kommunmedborgare och inte ägna all tid till att tjafsa om maktpositioner. Så skärpning kära folkvalda annars kan ni få stadshuset fullt av missnöjespartier.......

En liten blänkare från vår lokaltidning i Nyköping.
Sverigedemokraterna tar officiellt avstånd från de öppet rasistiska och nazistiska rörelser som samlas under beteckningen Info14. - Vi tar ingen notis om dessa extrema nazistgrupper, säger Jimmie Åkesson.
Men nazisternas aktioner kan spela Sverigedemokraterna i rakt händerna. Det medger Adam Martinen, gruppledare för Sverigedemokraterna i Eskilstuna där partiet har ett mandat i fullmäktige.
- Klart att det kan finnas personer som väljer att lägga sin röst på oss i stället, säger han.
Info14 talar om olika "raser". Sverigedemokraterna använder i stället begrepp som "svenskhet".

DN har några bilder från den glada firmafesten ...jojo svenskhet, vilket skitsnack.

Kommentarer
Postat av: Patrik (sd)

En nazist kan rösta på Sd om han anser att det är "nära nog" beträffande invandringspolitiken (Sd säger *begränsa*, nazismen säger: *för evigt totalstopp*), men knappast för att han/hon stödjer partiets idéer och ideologi. T.ex. innebär Sd's assimileringsförespråkande bejakande av rasblandning - helt oacceptabelt för en nazist.
En nazist skulle av samma skäl kunna rösta på vilket parti som helst, som börjar förespråka en mer restriktiv invandringspolitik. I Danmark skulle en nazist därför kunna rösta på t.ex. det liberala regeringspartiet Venstre.
Resonemanget duger alltså inte för att försöka koppla ihop Sd med nazism (om nu det är målet).

2007-09-23 @ 20:33:43
Postat av: Erik

Det finns fler exempel på att nazister söker samarbete över gränserna. Vid de anti israeliska demonstrationerna förra året försökte en hel del nazister också delta. Dom hamnade inte i bråk med invandrarna, däremot ställde vänsteraktivisterna till ett jävla liv på sina ställen och började slåss med nazzarna istället för att demonstrera mot judarna.
Ska SD börja slåss med alla skinnskallar som försöker ta SD valsedlar eller vad är du ute efter?

2007-09-24 @ 10:57:41
Postat av: Patrik (sd)

"Svenskhet" förresten... varför drar du det i smutsen Björn? Svenskar har väl samma rätt till en nationell identitet som kurder, judar, finnar och japaner? Om du svarar nej, var vänlig att förklara hur du tänker.

2007-09-25 @ 16:16:54
Postat av: Björn Wadström

Patrik du kan väl börja med att berätta för läsarna vad svenskhet är eftersom det är du och ditt parti som använder det ordet.
Svensk vet jag vad det är men svenskhet får du allt förklara om du kan utan att framstå som rasist.

2007-09-25 @ 18:09:23
Postat av: Patrik (sd)

Björn,
Du bollar bara med ordböjelser. Det som är svenskt har svenskhet. Vet du vad svensk/svenskt så vet du vad svenskhet är. Tycker du det är viktigt att reducera det till några beskrivande meningar, så varför inte försöka själv? Du kan inte beskriva någon nationalitetskaraktär på det sättet.
Jag har däremot inget som helst behov av att sätta ord på vad svensk/svenskt/svenskhet är, lika litet som jag har behov av att förklara vad t.ex. sunt förnuft är.
Ang. det sista: Svenskhet och rasism verkar vara något du förknippar med varandra. Tragiskt. Var glad och stolt för att du är svensk istället.

2007-09-25 @ 18:37:37
Postat av: Björn Wadström

Hej Patrik
Det är du som böjer orden, inte jag.
Svensk är man om man är medborgare i Sverige.
Det du kallar svenskhet kanske du kan svara på genom att sjara ja/nej på sju frågor.
1. Är det svenskhet att ha en tro som är muslimsk eller judisk.
2. Är det svenskhet att vara färgad.
3. Är det svenskhet att vara handikappad?.
4. Är det svenskhet att personer av samma kön kan gifta sig?
5. Är det svenskhet att vara arbetslös?
6. Är det svenskhet att vara kriminell?
7. Är det svenskhet att inte kunna tala svenska?
Ja eller nej enkelt eller hur, kan jag och övriga läsare få dina svar.

2007-09-25 @ 19:53:47
Postat av: Patrik (sd)

Björn,
Om medborgarskapet är svenskt, så ska man behandlas juridiskt som en svensk medborgare. Så långt tror jag vi är eniga.
Är det all betydelse ordet "svensk" (inkl. böjelser) har för dig? En juridisk term? Min betydelse för svensk/svenskt/svenskhet är rikare än så. Den inbegriper kultur, språk, uttryckssätt, klimat, natur, jag kan rabbla hur länge som helst.
Till dina 7 frågor.
1. Svensk historia har under ca 1000 år utvecklats under kristendomen. Islam har funnits här, under kraftig tillväxt p.g.a. invandringspolitiken, i ca 30 år. Judendomen har funnits i Sverige längre. Sålänge religion utövas sekulärt, spelar det mindre roll vilken religion man tillhör. Jag betraktar förmodligen personen som svensk oavsett vilket. Jag ogillar religiös fanatism, men skulle troligen se en fanatisk kristen som svensk ändå, p.g.a. att kristendom ingår i vårt kulturarv.
2-6. Svenskhet saknar betydelse i sammanhanget, är ej applicerbart på dessa begrepp.
7. Den som inte kan ett ord svenska, betraktas av mig inte som svensk.
Det skulle vara intressant att se vad du själv svarar på frågorna.

2007-09-25 @ 21:34:07
Postat av: Björn Wadström

Hej igen Patrik.
Mitt svar är solklart att har du medborgarskap så är du svensk oavsett allt annat.
Om du tittar på bilden i ett tidigare inlägg jag skrivit http://wadstrom.blogg.se/1188727977_utredande_frihet.html så ser du värderingarna hos jordens folk.
Sverige är unikt i världen. Ingen annan befolkning i något land på Jorden har våra värderingar. Den här bilden visar vad det är att vara svensk.....
Det betyder förenklat att en svensk inte tror på någon Gud och att en svensk förstår individens eget värde. Vi är altså alla olika och att förstå detta och dela den värderingen är att vara svensk.
Så hur passar jag in i din Kristna värld. Jag är ateist? För om jag inte missat det jag läst om ditt parti så är ni ett kristet parti?
Det glädjer mig att det finns en i SD som tar avstånd från de vanliga nazistiska attributen i fråga 2-6. jag skall återkomma i en senare inlägg med klipp från sdbloggar så får vi se om du då kan kommentera dina partikollegors utsagor.
På fråga 7 uppstår dock ett frågetecken. Jag känner till en person som är stum och inte talar ett enda ord. Hon är född i Sverige hur tänker du om henne?
Sen klimat har du nog helt missat vad det handlar om när du försöker göra det till något Svenskt. men om du går in på mp.se kan du läsa på lite mer om
klimat. jag har nog en bra länk till klimatbloggen på den här bloggen också.
Jo naturen älskar jag och nog hela svenska folket. Det är lite omöjligt att inte älska naturen eftersom människan är en del av den.
Vad säger du slutligen om påståendet att Sverige occuperat Samiskt land. Dvs att både du och jag via våra rötter kommit invandrande till Norden...

2007-09-25 @ 22:40:33
Postat av: Patrik (sd)

Sista för ikväll:
Kristdemokraterna är kanske ett kristet parti. Sd nöjer sig med att bejaka Sveriges kristna kulturarv. Jag är själv inte troende kristen, dock ej heller ateist.
"en i SD som tar avstånd från de vanliga nazistiska attributen"
Jag har varit aktiv i 1½ år och sett partiet en del inifrån, utan att se någon i partiet bejaka sånt hittills. Vissa sd-aktiva är själva invandrare. Några har adoptivbarn. O.s.v. Den som bejakar totalitära ismer kastas ut ur partiet.
"klipp från sdbloggar så får vi se om du då kan kommentera dina partikollegors utsagor."
Det ser jag fram emot.
"Jag känner till en person som är stum "
Jag tänkte mig nog en person som har normal talförmåga, men talar ett annat språk en svenska *och* inte kan svenska. Det ger inget svenskt intryck på mig. Stumheten får vi väl återföra på punkten om handikapp, d.v.s. det påverkar inte hur jag ser på personens svenskhet.
"Sen klimat har du nog helt missat vad det handlar om när du försöker göra det till något Svenskt. "
Alla dina 7 frågor handlade om min personliga uppfattning, inte om vad som rätt eller fel. Svenskt klimat för mig är alla de svala, regniga somrar man upplevt - och som man alltid brukar få återvända till efter 1-2 veckors charter till t.ex. Medelhavsområdet. Givetvis är det min subjektiva upplevelse, men jag tror du tillhör de få som håller med, eller åtminstone inser vad det är för klimatskillnad jag pratar om. Sen är det klart att jag vid ett blindtest inte skulle kunna skilja en svensk sommar från en norsk eller finsk, t.ex.
Vad gäller samerna, så är jag övertygad om att det begåtts oförrätter mot dem genom historiens lopp. USA har ockuperat indianernas land. Ryssarna körde iväg en massa naturfolk när de expanderade österut. O.s.v. Alla är x:te generationens invandrare (ersätt x med ett godtyckligt högt tag). 16% av Sd's kandidater inför kommunvalet 2006 hade invandrarbakgrund. Källa: http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/83/2309.pdf

2007-09-25 @ 23:25:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se