Fritt om Elvis


Birger Schlaug skulle besöka folkhögskolan i Nyköping och prata om Elvis. Ja nog vet jag att Birger är rätt påläst om Elvis men vadå? Vad håller han på med den gamle miljöpartisten..

Efter lite funderande så förstår jag bättre intresset för Elvis. Elvis tog med sig den svarta musiken och dansen in i unga vita människors värld i USA. Hound dog är ett bra exempel. När jag läst på lite till om Elvis så dyker det upp en person med engagemang för medborgarrättsrörelsen.. Rock & Roll Birger....................

Big Mama Thornton ft. Buddy Guy - Hound Dog i orginal 

Jag är kanske något år färskare än Birger och mina stora musikant blev Keith.  Han hämtade blues i söder och lade till industrisamhället  i England och åter USA. Här är Keith tillsammans med en av de större elektifierade svarta bluessångarna Buddy Guy.

Ja och så rullar det vidare här spelar Buddy med en 8-åring kille. För att knyta ihop berättelsen om Hound Dog så får Jimi avsluta. Nej vi tar en liten fortsättning för de som gillar Jimis musik

Så nu förstår jag bättre Birger kärlek till Elvis och skulle bara vilja avsluta med att peka på en person som är oerhört viktig i hela sammanhanget och det är Jmmi Reed....

Men välkommen till Nyköping Birger och så Sandra självklart :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se