Koranens valfrihet

Under rubriken religionsfrihet  fick jag följande kommentar av Lars Rudström
"I samband med artikel 18 ovan kan vi bara konstatera att dagens praktiska utövande av Koranen INTE tillåter att du byter religion! Då bedöms du som avfälling. Vilka muslimska stater är medlemmar i FN idag och hur klarar de sitt försvar mot art. 18?"
Jag svarade då, "Jag är inte så hemma på Koranen men jag skall kolla med en muslimsk vän så återkommer jag."

Svaret jag fick var lite otydligt men det är möjligt att lämna religionen. Konsekvensen blev en social utfrysning. Det är givetvis förödande i en stat där det inte finns andra social sammanhang att ingå i. Men valet finns och det var det frågan handlade om.

Nu läser jag i dagen Islamska rådet i Norge erkänner muslimers rätt att konvertera. I ett gemensamt uttalande med Norska kyrkans mellankyrkliga råd, betonar de båda parterna att ?alla fritt ska kunna välja sin tro?.

Desamma säger ordförande i Sveriges muslimska råd ? Självklart ska alla kunna konvertera till vilken religion de vill utan att bli trakasserade. Jag har aldrig ens haft tanken att en sådan deklaration skulle behövas, säger Helena Benaouda, ordförande för Sveriges muslimska råd i en kommentar till de norska muslimernas deklaration i dag.

Så jag hoppas Lars Rudström och andra kan börja fundera över det religionen egentligen talar om, kärlek.

Kommentarer
Postat av: Lars Rudström

Detta är nonsens Björn Wadström! Och det vet du! Helena Benaoudas uttalande är inte ens värt orden hon uttalar. De svenska och norska uttolkarna i detta ämne gömmer sig bakom den västerländska retoriken vad gäller islam. Lokal politisk korrekthet kallas sådant. De vågar inte annat i våra nordiska länder, men innerst inne vet de att det inte förhåller sig så. Du kan i egenskap av Jehovas Vittne också utträda ur dess gemenskap men du blir socialt totalt utfrusen, t.o.m. av din egen familj av kött och blod. Är det en ideologiskt
religiös frihet? Inga övriga jämförelser mellan dessa religioner.

2007-09-30 @ 20:03:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se