Fritt fram för Vetlandametoden®

Tjänstemännen slipper åtel. Det betyder i klartext att en tjänsteman på en socialförvaltning har inget ansvar.
Jag har skrivit mängder om Louise och Vetlandametoden®  så det är bara att klicka och följa pilarna.

Att inte väcka åtal betyder att socialförvaltningarna kan fortsätta att inte öppna utredningar. Min mycket bestämda åsikt är att det inte är okunskap eller ovilja hos socialarbetare. Tjänstemannen tvingas in i situationen av ekonomiska och organisatoriska skäl. Men fram till idag hade tjänstemannen ett personligt ansvar.
Det har inte en tjänsteman from. idag.

Det är väl ett sätt att undgå kravet på en lagstiftning där en tjänsteman är skyldig att anmäla sin organisation eller nämnd som åklagaren vill undvika.

Ingen kommer att lyckas förklara händelsen med Louise som "att vi hade ingen aning". Det är en lögn för att skydda vadå? 

Det här ärendet skall givetvis överklagas.

Tyvärr så öppnar inte Aftonbladet detta för dialog på sin blogg. Det är väl känsligt för...ja inte för Louise...hon har redan berättat sin historia.....Men jag länkar de tidningar som skriver något idag.
Metro
AB AB  AB SVD 

Kommentarer
Postat av: Namn? Här? Glöm det.

Kära Björn Wadström.

Nej det bli inget åtel... oj förlåt, åtal menar jag. Men givetvis har tjänstemannen ansvar. Som han har tagit genom att avgå. Han tog konsekvenserna på det enda rätta sätt som fanns.

Varför tror du att dom inte kommer att öppna utredningar? Tror du att sånt här händer stup i kvarten i Vetlanda eller?

Citerar dig:
Min mycket bestämda åsikt är att det inte är okunskap eller ovilja hos socialarbetare. Tjänstemannen tvingas in i situationen av ekonomiska och organisatoriska skäl. Men fram till idag hade tjänstemannenett personligt ansvar.
Det har inte en tjänsteman from. idag.

Slut på citat.

Vad menar du med detta? Jag kan inte få ihop meningssammansättningen och stavningen så att jag fattar vad det betyder.

Och om nästa stycke i din text. Vill åklagaren undvika ett sätt att undgå kravet på en lagstiftning? Eller va?

Och ja, det kommer troligen att begäras omprövning. Och jag hoppas verkligen att tjänstemannen slipper åtal denna gången med.
Varför tycker jag det? Jo vi är nämligen släkt.
Sådär jag sa det. Nu kommer nån tracka ner på mig som vanligt.

MVH.
/ "Nu pallar inte jag mer, ska spela lite tv-spel istället"

2007-12-13 @ 19:08:37
Postat av: Namn? Här? Glöm det.

Hej igen Björn Wadström!

Glömde säga en sak. Finns det nåt som är för känsligt för aftonbladet?

MVH
/ "Jag började spela men glömde spara :("

2007-12-13 @ 19:18:12
Postat av: Björn Wadström

Surr surr till glöm det..
Det handlar inte om att en politiker kan avgå och sätta sig på en annan post. Eller att en chef kan byta jobb. Det handlar om en flicka och alla visste.
Ansvar har varje socialarbetare som har lön.
Klara inte socialarbetaren att sköta sitt jobb så måste han/hon få lagstöd skyldighet att anmäla sin egen organisation. Exakt som Lex Sara. Det skall väl inte vara så svårt att fatta.
Det handlar inte om okunskap elle ovilja från socialarbetarna. Ge socialarbetarna ekonomiska förutsättningar och organisationer som fungerar.

Sedan så skall Louise självklart ha ett mycket fett skadestånd av samhället som bara står och ser på.

2007-12-13 @ 19:21:07
Postat av: Namn? Här? Glöm det.

Just detta, Björn Wadström, handlade om en chef och inte om flickan. Det handlade om chefen hade gjort tjänstefel eller inte. Visst, sen om tjänstefelet handlade om flickan är en annan sak. Och om nu en dom skulle falla så skulle den inte påverka flickans liv på annat sätt än kanske känslomässigt.

Alla visste? Alla viste vad?
Jo, alla visste vad massmedia har sagt.
Känner du tjänstemannen? Har du träffat flickan? Hur är hon som person? Är hon pålitlig? Varför bor hon inte längre hos "fosterpappan"?
Vet du sånt?
Ja såklart vet du det. ALLA vet ju tydligen allt.

Att flickan ska ha skadestånd tycker jag med är självklart. Det råder inget tvivel om att hon har behandlats fel. Men som den känslokalla person som jag är så skiter jag fullständigt i henne i övrigt. Jag hoppas bara på att det här lägger sig så jag slipper tänka på det.

MVH
/" Den enda som tycks skriva här"

PS. Mellan bara dig och mig Björn Wadström. Om nu en tråkig dom skulle falla så är det dagsböter som gäller. Eftersom dagsböter grundar sig på inkomsten så blir den nog inte så stor. Han får ju ingen lön från kommunen längre. Och har man eget företag så bestämmer man sin inkomst själv.
Är inte livet underbart?

2007-12-13 @ 20:10:29
Postat av: Björn Wadström

Hej igen glöm det
Lite begriper jag nog av vad som sker i barnavårdsärenden och överlämningar mellan kommuner:)
En hel del begriper jag om kommunal ekonomi:)
En hel del vet jag vad som sker i en socialnämnd:)
Väldigt mycket vet jag om hur olika kommunala förvaltningar fungera i Sverige:)
Men nu handlar det inte om mig utan om hur en flicka som i fallet Louise kan tillåtas leva på detta sätt när medborgare anmälde och anmälde och anmälde...myndigheten hade information..jag kallar det Vetlandametoden.
Du hittar även lagstiftningen på min blogg om du inte visste att tjänstemän har en lagstiftning att följa.
En liten kommentar till .."inte påverka flickans liv på annat sätt än kanske känslomässigt"...jo du har rätt i att när någon utsätts för övergrepp så påverkas personen negativt om förövaren eller de som kunde gjort något ...går fria...

2007-12-13 @ 20:35:59
Postat av: Bruttan

Kanske är det dags att välja ut folk till viktiga jobb på ett annat sätt än vad som sker idag inom kommun, stat och landsting.

kanske räcker det inte med en viss parti-/klubb-/församlingstillhörighet, nepotism, eller vad det nu är som styr. Man kanske måste betala lite mer och göra ett seriöst arbete för att få rätt folk på rätt plats.

Kommer från Vetlanda och min känsla är att hur man väljer personal är en del i problemet. Eller att man gör som på så många håll, man väntar och avvaktar och hoppas att problemet ska "rinna ut i sanden".

Dessutom finns det en tradition av jasägande inom kommunen som är enormt osund, även här måste byken tvättas!

Sedan tror jag tyvärr att det här händer mycket mer än man bara vill ana, ingen problem som bara Vetlanda har. Flickan hade väl ingen liv på rosor när hon bodde i Gbg heller även om Josefsson inte fokuserade så på det i sitt inslag. Och Gbg socialtjänst åkte till Vetlanda och såg att hon flyttat in i sämsta tänkbara området där jag inte går själv på kvällarna (och Vetlanda är eg. en lugn liten fin stad) och dom var nöjda med det... Igen, vuxna människor som inte tar sitt ansvar utan hoppas att det "ska lösa sig".

Fram för mer ryggrad i samhället helt enkelt!!!

2007-12-13 @ 20:53:02
Postat av: Namn? Här? Glöm det.

aaaaaja... vi talar tydligen inte om samma sak Björn Wadström.
Du talar om vad alla talade om fram tills i somras. Vad som blev hett just idag är att tjänstemannen slapp åtal. (Vilket jag tycker är otroligt skönt)

Det sista du skrev där. ööööh, ja det var ju det jag sa.

Hej då Björn Wadström. Jag kommer inte skriva här mer. Till sist, läs dessa visdomsord och ta dom med dig på livets resa:
Gräv inte för mycket i sånt som inte direkt berör dig.

2007-12-13 @ 21:20:53
Postat av: Havsglimten

Finns det ingen form av rättvisa kvar i det här landet.....eller vad är det för folk som skapar lagar som går att manipulera efter behov.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se