Fritt om till det yttersta av sina tillgångar

De senaste veckorna har det spekulerats i framtiden för Barnombudsmannen. Därför vill jag redan idag lämna tydligt besked. Barnombudsmannen ska inte läggas ned. BO är alltför viktigt för det framtida arbetet och kommer även framöver att ha en viktig roll i arbetet för att ta tillvara på barns rättigheter.  Så uttalar sig vår socialminister....det är väl bra med uttalande kanske men...

Om vi nu tittar på barnkonventionen så har i princip alla världens regeringar skrivit under utom ett land...ja självklart är det USA.

I barnkonventionen står mycket som är viktigt. I Artikel 4  står det....."I fråga om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter, skall konventionsstateran vidta sådana åtgärder med utnyttjande till det yttersta av sina tillgängliga resurser och, där det så behövs, inom ramen för internationellt samarbete."
Det finns ett par ord där "med yttnyttjande till det yttersta av sina tillgångar"...ja så står det och det betyder något....det betyder att det kommer att se lite olika ut jorden runt utifrån hur fattigt ett land är men...betydelsen är densamma jorden runt (utom i USA) att för politikerna gäller "till det yttersta"....Sverige och alliansen lever inte upp till konventionen...sveriges kommuner lever inte upp till konventionen...

Jag skulle kunna rabbla mängder av exempel på att den nuvarande regeringen inte prioriterar barn och unga....jag behöver väl inte upprepa allt om skattefiffel och märkliga turer om den borgerliga privatiseringen som pågår.....inte är det barnen som prioriteras....."till det yttersta av sina tillgångar"

Det finns 1 flicka som alla borde engagera sig i. 1 flicka som är långt ifrån ensam i att ha blivit övergiven av samhället. 1 flicka som kallar på vår uppmärksamhet. 1 flicka som får stå som symbol för Sveriges syn på barn och ungdom.......imorgon är det ditt barn som blir mobbad, misshandlat när samhället blundar....

Hon fick ingen hjälp trots flera larm till socialtjänsten i Vetlanda.
En tjänsteman i Vetlanda kommun har delgivits misstanke om tjänstefel när det gäller hur kommunen skötte fallet med flickan som i flera år levde i misär och våldtogs av sin psykiskt sjuka pappa.

Jag har skrivt mycket om hur bristande resurser från regering, landsting och kommuner skapar situationer som i Vetlanda. Jag har också beskrivit Vetlandametoden som går ut på att inte öppna utredningar vid anmälan. Jag har skrivit om att det krävs en lag som ger socialarbetarna rätten och skyldigheten att anmäla sin arbetsgivare och nämnd när de tvingas bortse från sin yrkeskunskap.  Läs om det jag skrivit om vetlanda..
Om du klickar på den här pilen kommer du till tidigare inlägg och kan följa det jag skrivit...Föregående
Om du klickar på den här pilen kommer du till mitt första inlägg i serien Föregående

Jag påstår att det inte finns en enda svensk kommun som lever upp till barnkonventionen. Det är ett politiskt ansvar. Just nu är det Göran Hägglunds ansvar...han tar inte sitt ansvar....jag är trött på populister...Om du Göran Hägglund menar allvar...börja med att ge sveriges socialarbetare verktyget...en lag som ger en skyldighet och möjligt att anmäla missförhållande hos sin arbetsgivare offentlig som privat.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se