Yttrandefrihet i väster..botten..Sverige

Artikeln i Arbetaren (nr 27/2007), en dagbok om arbetsvillkoren på akutmottagningen i Umeå, fick stor uppmärksamhet på sjukhuset.
- Den blev grymt väl mottagen bland arbetskamraterna och fick stor spridning och blev ett irritationsmoment för cheferna. Men de sade ingenting, säger Henrik Mellström och berättar att det var via artikeln som många även fick nys om att han bloggade om sin vardag på akuten.
Även bloggen blev populär bland jobbarkompisarna. Men innehållet - där han bland annat skrev om de låga lönerna, de hårda och stressiga arbetsförhållandena och hur varje sekund som inte tillbringades där var en befrielse - fick chefen att se rött.
Den 30 augusti, på tryckfrihetens dag, blev Henrik Mellström inkallad på möte med sin överordnade, Marjo Forsberg.
- Hon sade att hon hade tänkt att ge mig ett nytt vikariat, men att det jag skrivit låg mig i fatet och gjorde att jag inte längre var aktuell för ett arbete.

Artikeln ledde fram till en intervju i Aftonbladet

Henrik skriver i sin blogg om sina egna upplevelser och relationen till sitt arbete och berättar att han aldrig skriver om exakta faktiska personer eller patienter. Han namnger dem inte utan plockar de generella saker som rör hans vardag på jobbet.

- Jag skriver för att ge min egen version på hur det är att jobba inom den svenska sjukvården. Visst kan vi läsa om massa siffror och statistik som berör vården men vi får inte läsa så mycket om de riktiga upplevelserna. Om hur det egentligen är att jobba i en sådan stressig miljö samtidigt som man ska ta hand om sitt liv också.

Ur bloggen: Om du vill behålla ett jobb ska du inte bara göra det bra, du måste även älska jobbet. Du ska gå med lätta steg och stämpla in med ett leende. Som dåligt betald sköterska, ständigt arbetande, röda som svarta dagar, kvällar som nätter, underbemannat och överlastat, så ska du även verkligen verkligen älska att arbeta så här. Inte för att någon kommer att tacka dig.

Henrik Mellström, 26 år, fick inte sitt vikariat förlängt på akutmottagningen i Umeå. Inte för att han inte kunde sköta sitt jobb - utan för att han bloggade om det....

Ja snacka om att det råder Yttrandefrihet i Sverige......Umeå är väl en del av Sverige.... skriva om korkade konstnärer och rondellhundar älskar svensken. Hur har vi det med yttrandefriheten på våra arbetsplatser käre svensk................

Jag har skrivit om den nedtystade socialarbetarkåren i samband med Vetlanda....

Henrik skriver om sex pistols i sin blogg. Så en hyllningslåt till chefen God save the Queen

Kd håller på och morskar upp sig i skuggan av moderaterna och bör jar prata om felbehandlingar inom sjukvården. Frågan är bara vem som skall påtala verkligheten om alla blir tystade........

ähh.... det finns alltid de som låter som Sid i my way Jag personligen är helt övertygad om att alla försök att inskränka det fria ordet skapar ett icke fungerande samhälle..........

För er som gillar sex pistols så kolla BBC News


Kommentarer
Postat av: Lars

Men vafan. Du kan ju inte välja vad du vill kommentera ur en artikel.
"? Ingen ut av de andra semestervikarierna fick förlängt kontrakt. Vi hade helt enkelt inte utrymme för dem, säger han."

2007-09-22 @ 01:36:21
URL: http://hellstrom-lars.blogspot.com
Postat av: Malin

Som vanligt helt rätt och så bra belyst och vinklat!

2007-09-22 @ 11:48:32
Postat av: Björn Wadström

Lars så här stod det..
Den 30 augusti, på tryckfrihetens dag, blev Henrik Mellström inkallad på möte med sin överordnade, Marjo Forsberg.
- Hon sade att hon hade tänkt att ge mig ett nytt vikariat, men att det jag skrivit låg mig i fatet och gjorde att jag inte längre var aktuell för ett arbete
Sedan en liten kommentar till din kommentar "Du kan ju inte välja vad du vill kommentera"..jo du Lars det kanske stör dig men det "skiter jag i"..Yttrandefrihet kallas det visst eller....

2007-09-22 @ 22:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se