Fritt om årets förlorare

Svenska folket ger regeringen Reinfeldt underbetyg. Bara fyra ministrar får godkänt enligt Aftonbladet/Sifo. Det här är en av de märkligare mätningarna på länge. Frågan är vad man egentligen mäter. Men strunt är strunt och snus är snus.......eller hur Aftonbladet:)

Kanske är det Aftonbladet som är 2007 års förlorare i mediasverige. 2008 börjar i samma anda med artikeln om Fattigdom Afrika har svårt att resa sig ur fattigdomen trots 8 000 miljarder i bistånd de senaste 40 åren. med lite krut i journalistiken så kunde tidningen beskrivit villkoren för biståndet. Kanske projekten bistånd mot vapen. Det kan ju inte vara svårt att hitta material. Men det finns gott om bloggar som skriver med mer journalistisk känsla...

Vi har sett exakt samma fenomen i Irak där projektet heter återuppbyggnad mot olja...och....

Det talas en hel del om 1984 och övervakningssamhället.

För mig är det självklart att ministrar och regering skall försöka utöva makt. Det står en hel del om Hägglunds försök att krossa Apoteksbolaget. Det är en av de verksamheter som står på avvecklinslistan för alliansen. Jag har skrivit om detta och uttryckt min oro äver att läkemedel skall hanteras i handeln. Ica har tydligt visat att profithunger går före människors hälsa och säkerhet. Så en uppmaning till alliansen är att lägg ner planerna på privatisering och fri handel med våra läkemedel. Det kanske inte är så klokt att överlåta marknaden till multinationella läkemedelsbolag och livsmedelsbolag..elller..

Däremot skall alla i landet följa de lagar vi har. Det är aldrig acceptabelt med politker som sätter sig över lagen. Nu sker det naturligtvis dagligen. Politiker är människor som du och jag. Då skall polis och rättsväsende göra sin denl i det demokratiska samhället.

När även rättsväsendet tystas så är det medias ansvar. Jag är bekymmrad över svensk media i synnerhet dagspressen. Visst företräder olika mediabolag olika intressen. Värderingarna kommer till uttryck i både hur fakta presenteras och i de analyser och slutsatser som presenteras. Men den undersökande delen av det journalistiska arbetet i demokratins tjänst står över alla värderingar...det är förutsättningen för en demokratisk stat med tryckfrihet och yttrandefrihet.

Under året har dessutom en rad lagar trätt i kraft - och förslag lagts - som går i samma riktning: statsnyttan går före den personliga integriteten. Kritik mot förslag som kränker den personliga integriteten bemöts alltid med samma bekymmerslösa uppmaning: Don´t worry, be happy!
 
Vi har i Sverige en händelse jag ständigt skriver om. Innan den historien är avklarad så är mitt förtoende för svensk media och ministrar så nära 0 man kan komma i en mätning, oavsett om det är Aftonbladet eller sifo som frågar...


Kommentarer
Postat av: Kalle Kex

Fan, jag läste fel. Jag tyckte att det stod "Bara fyra minuter får godkänt", och jag tänkte, det var strängt. Bara fyra minuter av ett helt år. Men sen läste jag det en gång till, och då framstod betyget som mycket bättre. Hela fyra ministrar får godkänt. Inte dåligt i en sån regering, tycker jag.

2008-01-01 @ 18:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se