I(identifierad)P(person), polisutredningen och alliansregeringen

Det ska bli mycket lättare för polisen att spåra datortrafik. Regeringen vill att polisen vid en brottsutredning ska få ta del av de elektroniska spår som datoranvändare lämnar efter sig även om det inte finns någon misstänkt gärningsman.

Sverige ska bli bättre på att hantera kriser. Därför byggs nu ett särskilt kriskansli upp nära statsministern.

När jag sitter och läser ovanstående två rubriker så slår det mig att inte har Ip-adresser något med polisens förmåga att utreda brott att göra. När mycket centraliceras kring en person så brukar det alltid gå åt helvete.

Jag har nyss skrivit om våra datorspår i inlägget " Äntligen ett evigt Liv"...men jag fastna på handlingsförmågan hos polisen. Vi har ett brott mot en fjortonårg flicka där polisen hindrades av åklagaren att utreda brott.

Vad jag förstår hanterades den tidigare krisen av statsministern och fortfarande väntar vi.........på den tiden fanns inte så mycket Ip...men på Säpo´s bandinspelningar finns många ip eller hur.

Kanske kan Reinfeldt ta tag i den här stinkande historien nu...Sahlin borde också vara kvinna att städa undan stanken....så registrera ip hur mycket ni vill regeringen men hindra inte polisen i deras utredningar......

Kommentarer
Postat av: Hannes

Måste bara inleda med att säga, IP står inte för Identifierad Person, det står för Internet Protocol

Och i övrigt. Lagen kommer inte att ge något över huvud taget. Den kommer möjligtvis att sätta dit småtjuvar, som håller på med enklare brott. Så fort det rör sig om organiserad verksamhet, eller verksamhet
på högre nivå än hos vanliga svensson, vet alla att det är otroligt enkelt att förfalska både IP-adress och MAC-adress, och alla andra språr som skulle kunna leda till ens person.

Kan tillägga att jag personligen är för pirtatkopiering, trots att jag jobbar och lever på kultur (filmskapare).

2007-12-27 @ 04:12:35
Postat av: Björn Wadström

Hannes..IP...det hade jag ingen aaaaning om:)

2007-12-27 @ 13:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Creeper Politik bloggar BlogRankers.com Topplista Favoritlistan.se Blogglista.se Bloggar.Topplista.se
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign
Join the Blue Ribbon Online Free Speech Campaign!

BloggRegistret.se